Det finns bara krig

Nu spelar Raubtier igen i Karlshamn på lördag! Och jag inser att jag missade att publicera på min recension som jag gjorde på den spelningen för ganska exakt två år sedan! Nåja… Bättre sent än aldrig. Här kommer en väldigt bisarr recension som i modifierad form publicerades på karlshamn.se för två år sedan.

Live: Rauptier 14 mars 2014, Bellevueparken Karlshamn

Vad gör Norrland med människor egentligen? Ska man gå på Raubtiers linje gör det inga bra saker. Det bryter ner och förstör. Mörker, kyla, isolering och intresse för hembränt och jakt. Raubbtier är inte ett band. Det var en pansarkoloss som slungats från Haparanda och som slog ner som en bomb och likt en pråm plöjde de genom den mjuka sydsvenska myllan i Bellevueparken. Raubtier är inte så mycket ett hårdrocksband som ett bisarrt väsen som drabbar oss. I Haparanda talar man nästan finska, hinner jag tänka. Sedan tänker jag inte mer. Jag blir manglad.

När industrimetall är som bäst är det som vägg. Ett tillstånd. Ett pulserande väsen. En skälvande urkraft.

Raubtier är en snöskoter med V8 som dånar öronbehdövande samtidigt som det bolmar svart rök ur överdimensionerade avgasrör. Sätt dig på den och börna genom snörök på frusna vidder. Det låter som Nordman och Roger Pontare åker med och sitter i baksätet och skrålar med i varenda låt.

raubt01

Raubtier har hela fyra fullängdare med sig i bagaget nu för tiden. Senaste plattan Panzargryning är den hårdaste de gjort. Det är så stenhård att man utan problem kan flå en björn med den. Den är hård dragen till sin parodiska spets. Titlar som Skjut, tig, gräv och Ur min kalla döda hand talar sitt tydliga språk.

Hårdrocken rymmer många avarter. Raubtier är ändå svåra att placera. De blandar industridunk, med Sabaton, med Rammstein med barnprogram. En vansinnesheadbang och en syntslinga senare och förvirringen är total. Men det riskerar aldrig att bli tråkigt.

Vad ska hårdrock vara? Högljutt. Omskakande. Show. Vansinne. Lite för mycket. Lite över gränsen. Rautier levererar allt detta.

Tänk att blott tre män kan föra så mycket väsen. Det är facinerande. Det är ett samspelt tajt gäng som hamrat sin panzarmetall till djurisk perfektion.

Showen bär också en tematisk inramning man inte är van att se på halvstora spelningar i Sverige. (halvstora spelningar räknar jag dem som drar 100+ personer) Scenen är en värn. Rökpuffar kommer ur två kanonpipor. Trummorna smattrar som kulsprutegevär. Basen dundrar i marschtakt.

Det finns bara krig öppnar. När starka ”Från min kalla döda hand” kommer som andra låt är publiken fortfarande i chocktillstånd.

Mest är publiken i gung i Achtung panzer och Världsherravälde. I den sistnämnda är temat att riva ner MTV och ZTV och hänga Raubtiers flagga i alla TV-master. Djupt. Bingo Rimér har bisarrt nog gjort videon. Men ”nakna fruntimmer har inget med metal att göra” slår Hulkoff fast i en intervju om den saken.

bromance

Ska man beskriva Raubtier utan massa svulstiga bilder är det som en kombination av Nordman och Rammstein, med inslag av trash metal och en skopa Sabaton.
Nordman spelas också innan bandet äntrar scenen. Introt är signaturmelodin till Björnes Magasin. Däremellan blir man överkörd av en tjugo ton tung panzarkryssare som bara lämnar rök och skärvor. Raubtier serverar sin fullständigt bisarra mix av hårdrock, militär fascination och skoghuggeri. När soldaterna lämnat slagfältet ramar Terminator-ledmotivet in konsertupplevelsen.

 550 pers, publiken är i blandade åldrar, vilket är kul att se. Nästan alla bär svart. Påfallande många är män med tatueringar och skägg.

– En tiding skrev att Raubtier är alldeles för hårda, säger Hulkoff. Men fortsätt lyssna på Håkan Hellström då!

raubtier

Publicerat i musik, Recension, scen/live, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Det finns bara krig

Nytt namn på bloggen

Jag har brandat om bloggen. Ett nytt namn på sidan. Ganska odramatiskt. Men ändå.

nytt_namn_pa_bloggen

”Pennan och svärdet” var ett bra namn, men jag vet inte om jag levde upp till det riktigt. Det signalerar någonting om vass journalistik. Någonting med pennan är mäktigare än svärdet. Jag syftade egentligen bara på att jag skrev. Penna. Och behandlade nördigheter, fantasy etc. Ibland. Svärdet.

”Lenneér bloggar och poddar” heter den här sidan nu. För det är ju i realiteten vad sidan eller bloggen handlar om. Jag skriver, jag postar poddar, ibland postar jag en bild eller två eller skriver en recension.

Det kommer jag att fortsätta med. Tack för att du läser!

Publicerat i Ångestspel, mina egna serier, Nörderi, roligt och allmänt ovärt, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Nytt namn på bloggen

Åter på Scifiworld-mässa and back again

Trevlig mässa i Scifiworld-mässa i Malmö igår! Förr om åren var jag ALLTID på de här mässorna… Med alltid så menar jag att jag var en aktiv mässbesökare 1999-2002 typ. Men senast jag gick på en var 2005 i Göteborg nu. Jag har inte varit på mer än tio år… Jag kan inte påstå att intresset och nörderiet har avtagit. Jag har bara inte prioriterat det. Ganska ofta har jag tyckt att gästerna har varit sådär. Game of Thrones-kändisar förstår jag mig inte riktigt på t.ex.

Mike Quinn var dock en trevlig prick som förutom att ha rattat Millenium Falcon i skepnad av den skojfriske Nien Nunb, även ha rattat muppar i The Muppet Show. Jag såg det som mitt uppdrag att köpa ett autographkort av honom till min Star Wars-autograf-vägg.

Quinn styrde också Sy Snootles visade det sig, den mycket bisarra snabelförsedda sångerskan i Jabbas palats. Han stod under golvet och dansade och drog i varjrar typ. Det var nära att jag tog det fotot istället för dess mer obskyra art.

nien_nunb_autograph

Det är lätt att ironisera Star Wars-kändisar som kanske syns on screen med en mask på hövet i mindre än 5 sek… Men betänk att den här snubben var ju med och sprängde Death Star II! Och han satt inte ens i baksätet. Han satt på Chewies plats!
Han var med och räddade galaxen!
Vad gjorde du själv 1983?

Dessutom repriserar ju Mike Quinn figuren NU! Nien Numb är med och rattar X-vinge i motståndrörelsen i The Force Awakens.
Jag var ju därför tvungen att fråga.
– Are you in Episode 8?
– Of course I am! You didn’t see me die last time, did you?
Och då inser jag… Den här snubben är ju med i ny osedd Star Wars! Han har läst manus och håller på att filma till den åttonde delen nu. Extremt häftigt.

Vad gjorde jag i övrigt på mässan? Jag köpte några dokumentärer och en skräckfilm på DVD av Stuido S/Njutafilm. Fyndade på Seriecentrum. Bland annat Nr 1 och 2 av Robotjägaren som jag varit lite fascinerad av. Köpte en Dreamcast-pocket med Cheats & tips för 20 kr och en massa serietidningar. Köpte massa serieversioner av klassiker för 10 kr/st. En SW-leksak (Ree Yees) för 50 kr. Hängde med Apart Förlag-gänget och såg till att köpa Den svarta jorden av västgötaserietecknarbrodern Lars Krantz.

Publicerat i Nörderi, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Åter på Scifiworld-mässa and back again

Nothing has changed

Live: Refused, KB, Malmö

Då har man sett Refused igen! Utan tvekan det band jag följt och dyrkat allra mest. Det här är ingen objektiv recension Det kan det aldrig vara. Jag lyssnade nog mer på Refused-lyrik än jag lyssnade på mina lärare när jag gick på gymnasiet. Skivorna gick bokstavligt talat varma och när jag och kompisarna stod i replokalen och försökte skapa något vi kallade punk eller hardcore var det de främsta förebilderna.

Åsikterna om comebackalbumet Freedom som kom förra året går kraftigt isär när man läser recensioner. Om det är ”värdigt”. Om det är ”ett fullt logiskt nästa steg”. Precis som man brukar ge en rockskiva sådana epitet. Sådan vikt. Sådan tyngd. Hur går man vidare efter The shape of punk to come? Det kan man ha många åsikter om, tydligen. Men frågan är om inte låtmaterialet är starkare på Freedom än på den föregångaren 17 år tidigare.

2016-02-26 21.24.04
Dawkins christ
är en ny oväntad svängkaramell. I The Deadly rythmen (of the production line) skenar sticket iväg och förvandlas till Slayers Raining bloodPump the brakes är ingen låt, det ett fysisk rockmonster som implomenterar i köttrymden och tar uttryck i en svettig brottningsmatch. Inte ens 1996 fick vi höra den låten live, trots att den bandade kopian från ZTV snurrade på varje förfest.

Man ska komma ihåg att Refused på 90-talet slutade spela sitt ”gamla” material live i rask takt. Det gamla materialet blev snabbt avhängt i garderoben. Redan på Song to fan the flame-turneén spelade de uteslutande låtar från den skivan. Det här nu för första gången man får höra allt från Servants of death till första fullängdarens Pump the brakes och det är onekligen häftigt. Samtidigt har de nog musikaliskt aldrig låtit bättre eller varit mer samspelta.

2016-02-26 22.15.39

Det finns musik som får mig att känna mig som 17 år igen, men det finns inget annat band som får mig att bli 17 år igen. Det är häftigt att faktiskt kunna glömma att man är 35+ och kommunal tjänsteman, om ändå bara för några minuter. Två dagar efter spelningen har jag fortfarande ont i hela kroppen, minns det mesta som i dimma och hoppas att tidsmaskinen aldrig stannar.

skallar5

Refused, KB, 26/2 2016 Malmö Setlist: 1. Elektra 2. The shape of punk to come  3. The Refused party program 4. Rather be dead 5. Dawkins christ 6. The deadly rythm 7. Destroy the man 8. Coup d’État 9. Liberation frequency 10. Thought is blood  11. Refused are fucking dead 12. Servants of death 13. Worms of the senses/Faculties of the skull
Extranummer 14. Pump the breaks 15. New noise 16. Tannhäuser/Derivè

Publicerat i musik, Recension, scen/live, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Nothing has changed

Ångestspelpodden 32 – Tillbaka till Ångestspelen

Ångestspelpodden 32 går back to basic. Efter att Ångestspelpodden har handlat om en massa annat går vi tillbaka till Ångestspelen. Det handlar om ångestspel igen. Någorlunda. Vi pratar om olika grader av retrofili, om varför Drakborgen borde bli nationalsport, om sjukhusspel, om #Superlennoxgate, om att köra tjock-TV fortfarande, prinssesspel, Kid Icarus och The Walking Dead (serietidningen).  Wrestlinghörnan är tillbaka med ett rikt innehåll. Thobias Ericsson gästar i nya programpunkten Ångestspelanekdoten.

asp32_titlecard


Medverkande: 
Daniel Lenneér, Jimmy Bäckström, Thobias Ericsson

Speltid: 47 min.

ÅSP32 är inspelad 20 februari 2016 i Lenncave Studio, Ronneby. Redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion. Ångestspelpodden publiceras också på videospelsklubben.se. Tack till Gazi som roddar där, i ur och skur!

Publicerat i Ångestspel, Nörderi, Podcast, roligt och allmänt ovärt, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 32 – Tillbaka till Ångestspelen

Hoppa utan fallskärm mm.

Det här är en skiss jag haft drällande i mitt block länge och väl. Det är Steve och Klas-Jörgen från Beskôddarna i en sekvens där jag tänker mig att de hoppar fallskärm utan fallskärm. Steve sitter på Klas-Jörgens rygg och K-J liksom bara faller som en sten, forcerar allt i sin väg, landar och liksom plöjer upp marken tills han stannar.
Inte för att K-J är oförstörbar a’ la’ Hulk, men det är kul att stoppa in vansinniga saker i Beskôddarnaserien. Det är mitt forum för mina over the top infall.
Kanske får jag äntligen använda ideén i Besköddarna Nr 4 eller Nr 5… Men än så länge är den inte inskriven där heller faktiskt. Synd, för den är riktigt bra…

fallskarm_skiss

Idag har jag och Jimmy haft en intensiv produktionsdag för övrigt. Vi har spelat in material till två Ångestspelavsnitt och en podcast! Det mesta går, men lite planering.

DSC_0276

I ärlighetens namn var manusen inte ens färdiga när vi började spela in material i förmiddags och planeringen har varit lite halvdan. Det var precis som det brukar vara med andra ord… Vi får saker gjorda, åtminstone.

Publicerat i Ångestspel, Digital underhållning, Fanzines, jobb, mina egna serier, Nörderi, roligt och allmänt ovärt, serier | Kommentarer inaktiverade för Hoppa utan fallskärm mm.

Gammalt och nytt från Ahlgren

För några veckor sedan fick jag både gammalt och nytt i serieväg från Daniel Ahlgren.

MÅL är ett stycke svensk fanzinehistoria. Det är ett fanzine från 1990 vilket nog gör det till det äldsta seriefanzinet i mina ägo, tror jag. Det är fanzinet Ahlgren gjorde på gymnasiet och gav till sin idrottslärare. Berättelsen om fanzinet berättades i Samtalen med Stefan till exempel. Jag hade läst om det men jag hade inte läst det. Kul att läsa något så gammalt hederligt som ett temafanzine som är konsekvent. Här är hatet till all sorts idrott – speciellt skolidrott – temat.

Rigor Mortis är rent svartsyn. Cynism i serieform. Det är deprimerande fanzine med humor nästan utan humor. Det är nog det som är meningen. Även tunnt. Blev inte den unga Ahlgren tvingad till psykologen när han gjorde det här?

Det är de här fanzinen som ledde fram till Ulv i fårakläder och det första solosläppet Döda farbrorn. (Båda på Optimal Press)

ahlgrens

Passio är den fjärde boken i SH3-serien. SH3 Vol.4 Passio. Jag har ännu inte läst Vol.3! Det är ett stort problem. Jag låtsas inte om det och läser Vol.4 ändå.

Det är ett säreget märkligt univerum Ahlgren byggt åt sina stackars hjältar att husera i. Man vet aldrig vad som väntar bakom nästa krök när paradoxer och parallella universum är vardagsmat.

Överraskande nog får Ahlgrens hjältar slåss mot tentakelmonster denna gång, även om genrekonventioner och klyschor brukar undvikas i SH3-serien. Superhjältarna hänger t.ex. aldrig luften och slåss mot varandra.

Ibland bryter ett technobabbel värdigt Star Trek ut. Men jag gillar det. Det kryllar av referenser till allt möjligt. Några greppar jag, andra går mig säkerligen milsvida förbi. (Glädjande t.ex att se Dr Potatoe – från Nogi-serien – dyka upp i en biroll, klädd i svart latex).

Paradoxalt nog är det just vardagsmaten jag saknar. I de tidiga albumen trodde jag att det skulle handla om vanliga ungdomar med superkrafter. Senare trodde jag att Ahlgren gjorde en svensk Watchmen, ”Superhjältar i Sverige i en realistisk kontext”. Nu vet jag inte längre vad som är berättelsens kärna. Periodvis har de tidigare albumen snuddat vid problematik som superhjältar upplever när de oundvikligen krockar med verkligheten de lever i. Det tycker jag har varit albumens största stunder.Bäst den här gången blir det när superhjälten Radiohead ganska sent i albumet, berättar sin historia om att vara mobboffer och om att finna en trygg utanförskap i nördiga intressen.

Det bästa hos Daniel Ahlgrens sentida serieskapande tyckte jag mig se i samarbetsalbumet Igår, idag och imorgon blir aldrig mer som förr och i den ganska marginellt spridna serien Kris i SLAHADS universum. Där det uppdagades att serier är – eller åtminstone kunde vara – fönster till andra världar. När de innanför ramarna av sin egen mytologi skapar en egen mytologi.

Stackars Ahlgren lider av det vanliga fenomenet att bli uppburen tidigt i sin serietecknarkarriär. Ingen fel i det, men historien kan bli ett ok senare. Han är mest känd för de självbiografiska serierna han gjorde på 90-talet och släppte på Optimal press och för många är det fortfarande de enda serierna han är känd för.  Det var 20 år sedan han gjorde de serierna.

Utomlands är superheroes det breda man kanske gör för att försörja sig som serieskapare, men i Sverige gör superhjältarna att man målar in sig i ett ännu mindre hörn. Jag vet, jag har också provat.

Bitvis är det ganska rörigt. En del karaktärer introduceras märkligt utan att man fattar varför. Kanske kommer deras berättelser att spinna vidare senare, men här lämnar de läsaren med förvirring istället för ”pay off”.

Andra SH3-serier har växt över tiden och så kommer nog det här albumet också att göra. Jag behöver smälta det här albumet och troligen läsa om det. Fråga mig igen om ett år vad jag tycker.

Publicerat i Fanzines, Recension, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Gammalt och nytt från Ahlgren

Ångestspelpodden 31: Avsnitt X – Arkiv X är tillbaka!

Ångestspelpodden 31 handlar om Arkiv X – som är tillbaka av 14 års frånvaro med 6 nya avsnitt! Daniel tar ett alltigenom Arkiv X-igt snack med sin gode vän Christopher ”Storno” Johansson, som haft en perifer men ändå aktiv roll i Ångestspel, som kompositör och röstskådespelare i programserien.

Men mest är Christopher med som Arkiv X-fan, den här gången.

Det blir ett intressant samtal om återigångkickad polisiär byrokrati, Skinners förmodade loppis och allvarliga män som gärna möts på travbanor – och mycket annat – i avsnitt 31 – eller om man vill, avsnitt X, av Ångestspelpodden.

Kom ihåg: Lite inte på någon. Sanningen finns där ute.

asp31


Medverkande: 
Daniel ”Lennd’hoor” Lenneér, Christopher ”Storno” Johansson

Speltid: 24 min.

ÅSP31 är inspelad 2 februari 2016 i Road House Studio, Karlshamn samt lite varstans bort i bögda. Redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion. Ångestspelpodden publiceras också på videospelsklubben.se. Tack till Gazi som roddar där, i ur och skur.

Publicerat i Ångestspel, Film, Nörderi, Podcast, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 31: Avsnitt X – Arkiv X är tillbaka!

Insikt

Jag jobbar med media. Eller tycker åtminstone att jag jobbar med media. Jag har jobbat med webbdesign, spel- och filmutbildning.

På fritiden gör jag podcasts som andra nördiga män lyssnar på och ibland gör jag webbvideos som andra nördar tittar på.

Ibland klär jag mig fult för jag tycker det är kul.

Jag dricker gärna en konstig öl. Ju mer jag vet om den, ju bättre smakar den.

Jag har gjort tre smala böcker som nästan ingen har läst.

Jag kan knappt slå i en spik, men jag har gett ut 20 st fanzines.

Jag är på sociala medier konstant. Jag pratar nästan mer på Twitter än i verkligheten och tänker i hashtags och bloggposter.

Ändå hävdar jag att allt egentligen var bättre någonstans kring 1992.

Jag saknar att spela Drakar & Demoner och att lyssna på blandband i en freestyle. Jag saknar Hoa-Hoa som wrestlingkommentator på TV3 och det plastiga rasslet av att öppna en VHS-box.

Jag samlar gamla TV-spel och vinylskivor. Mest gillar jag dåliga spel som man ”spelar ironiskt” och skivor med fula omslag som man kan hålla upp och skratta åt när man sälldom umgås med andra människor i samma ålderspann.

Varje gång Fredrik Strage skriver en text i DN står jag upp och applåderar dess förträfflighet.

Jag tittar på Melodifestivalen och twittrar om det. Ironiskt. Såklart.

Det är då det slår mig…

En obehaglig aning pockar på.

Jag är ju en hipster!

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Insikt

Galet!

MAD nr 7 1992. Svenska MAD fyller 300 (nummer). Omslag av Alf ”WOX” Woxnerud.

Undrar om inte det här är DEN serietidningen för mig?

Jag var 12 år och jag ”vågade” i oktober köpa en annan serietidning i kiosken. Plötsligt blickade mitt unga jag in i en värld av något nytt som serier kunde vara. Något mer vuxet. Något parodiskt. Sjuk humor. Något som var svartvitt och det spelade ingen som helst roll…

”WOX” var redan gud. Jag hade sett hans illustrationer till Konstigt & Mystiskt och Bus eller Hyss i Serie-Paraden och kopierat hans gigantiska vårtiga näsor i mina ivriga teckningar.

Men MAD satte igång något nytt…

Plötsligt ville jag själv rita serier.
Gärna med sjuk humor.
Och bollen var i rullning…

mad7-92

I december 2009 hör Alf Woxnerud av sig till mig och vill lägga till mig på Facebook för att JAG ”ritar sköna gubbar” och vi blir Facebookvänner. Vi byter några meddelanden och några teckningar.

Mäktigt, om något…

Publicerat i Fanzines, jobb, Konst, mina egna serier, Nörderi, roligt och allmänt ovärt, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Galet!