Stilstudie spelomslag: Magic Sword (Snes)

Ett spel till SNES som jag inte heller kört stoltserar med det här ståtliga omslaget. MAGIC SWORD heter det. Ett mycket orginellt namn. Inte. Nästan värt en extra betygs-ost, bara det.

Det som skänker ostigheten åt det här omslaget är egentligen en sak. Stilbrott.
Ansiktena på de båda hjältarna till vänster är realistiska. Men den muskliga barbarens kropp ser mer ut som en plastig He-man-docka. Den gröna demonen till höger skär sig mer än lovligt med resten. Eller? Är det bara jag som tycker att demonen är tecknad/målad i en mer enkel cartoony stil…? Jag skulle bli förvånad om det inte är så att mer än en person har varit inblandad i den här bilden. Den är helt enkelt scizofren.

Notera att tjejen bakom den muskliga hjälten bär ett gevär. Det händer att fantasy-genren är desperat i sin jakt på förnyelse och kryddar med den här typen av saker. Standard-fantasy med krutvapen. Tänk vad fräscht och nyskapande! DET spelet mste jag bara köpa! Så kanske någon tänkte. Eller också inte.

Jag gillar också at klychorna med ett skinande magiskt svärd och en svart glaskula som ingen förstår meningen med är med på bilden.

snes magic sword

Sammanfattningsvis; Ett medelostigt omslag som lever på sköna stilbrott.

ostostost

Publicerat i Stilstudie spelomslag | Kommentarer inaktiverade för Stilstudie spelomslag: Magic Sword (Snes)

Jim Toelose Part Toe

talose jim stripp 2

Kommentarer inaktiverade för Jim Toelose Part Toe

Utlovat gods

Som utlovat. Stor humor. Fotansvärt bra. Tåtal dominans.

talose jim stripp1

Kommentarer inaktiverade för Utlovat gods

Jag på en seriesida

Jag är med seriesidan i en tabloidtidning! Det är nog första gången. Tidningen heter Nya upplagan, innehåller sköna grejer och är gratis om man bor i skåne (tror jag). Serien i fråga heter Tålöse Jim och jag ritar på manus av chefredaktören Lars Yngve. Tålöse Jim är en western-serie som uteslutande baseras på ordvitsar om fötter och tår… Och… Ja. Det är nog ungefär allt som finns att säga om den.
(Jag postar upp en läsbar version av den första strippen senare.)


seriesidan nya upplagan 043

Kommentarer inaktiverade för Jag på en seriesida

Stilstudie spelomslag: Swords and Serpents

Jag fortsätter stilstudien av spelomslag med ännu ett NES-omslag. En av mina favoriter faktiskt. Ännu ett spel jag inte spelat. Men jag minns att jag såg omslaget när det begav sig och tyckte det verkade vuxet, häftigt, farligt och lite förbjudet. Och det sänder i sig rätt signaler. Det här spelet ville nog vara lite vuxet och lite farligt. Det ville sälja till tonåringar.
Och jag fattade att det var fantasy utan att ens slänga mig med begreppet.

Swords and serpents? Vad är det för namn? Var alla andra Sword and sorcery-klingande namn upptagna? Antagligen. Wizards and warriors, Might and Magic och Dungeons and Dragons var ju upptagna… Föresten har jag i bakhuvudet att det här spelet är en licens på D6D…? Varför heter det då inte D&D!? ”Svärd och ödlor” liksom… Sjukt kasst namn.

cover sword and serpents

Ok. Vad har vi då om vi dissikerar bilden… Vi har en bild som inte sparar på krutet! Jösses! Fyra fagra äventyrare klädda och rustade för galej i ett blodrött gap. Kan det bli coolare?

Jag gillar mannen till höger. Notera att inoljning och tiger-tanga är det som gäller i monster-dödar-yrket. Det är förstås inte mycket att säga om det. Det är ju så det brukar vara. Jag gillar hur han slungar yxan ovanför huvudet. Notera att han måste veva den varav efter varv efter varv och ha riktig stora cirklar på vevandet för att bilden ska vara möjlig.
Tänk om bilden hade varit ett foto.
Jag tänker mig en fotograf som står och hetsar.
– Vrid överkroppen lite mer mot kameran… Så… där! Bra där! Där glänser det som bäst! Och veva yxan då… Kom igen då? Större cirklar! Sådär ja! *Klick!*

Tjejen som står närmast befinner sig i en omöjlig pose. Jag har funderat på det. Hon måste kasta sig bakåt och befinns sig i fallet när bilden tas… Hon är liksom i ett språng men ändå inte. Observera hennes styling också. Läderbaddräkt och höga svarta stövlar. Tur att det finns S/M-klubbar i varje hörn i varje fantasy-värld nämnd namnet… Läderbaddräkt får man ju ändå säga är mer praktisk än den i sammanhanget vanliga ringbrynjebikinin.

Killen med hjälmen i mitten och den flygande halvtransparenta trollkarlen kommer faktiskt undan med äran i behåll. Deras framtoning är svulstig, men den fyller sin funktion. Det är inte lika komiskt som de båda andra karaktärernas poserande.

Inramning då slutligen. Ja. Som sagt. Monstergap. Svultigt, stort… och smaklöst. Är det ens ett monstergap? Ormen eller ödlan eller vad det är ser helt bäng ut ju! Är det en grottöppning? Grottöppningar formade som monstergap växer ju som bekant på träd i fantasy-världar.
Intreören bakom äventyrarna signalerar BÅDE grotta och organiskt innandöme… Men bestäm eeer liksom!
Och en sak till. De är ju på väg ut. Borde de inte vara på väg in? Ser vi fyra äventyrare på väg in i den farliga grotten som vänder sig om på tröskeln för att posera på ett gruppfoto!?

Det här är som sagt en av mina favoriter när det gäller ostiga spelomslag. Swords and serpents förtjänar fyra ostar och är nära den totala ostigheten. Två karaktärer håller en acceptabel nivå och snuddar vid titeln ”coola på riktigt” och då faller helhetsostigheten något. Och det kan bli värre… Mycket värre…

ustustustust

Publicerat i Stilstudie spelomslag | Kommentarer inaktiverade för Stilstudie spelomslag: Swords and Serpents

Stilstudie spelomslag: Time lord

Det är mycket NES-nostalgi just nu, men det är ju så det är. Länge har jag tänkt blogga om ostiga spelomslag och den senaste retrovågen i tillvaron är ett gott tillfälle att börja.

Först ut: Time lord. Ett spel jag aldrig spelat, men ett omslag som gör dagen när man ser det. När man ser det stannar tiden. Awesome tänker man… Eller, ja, coooolt tänker man om man är svensk. Spel som ser ut såhär får vara värdelösa. De har rätt till det.

Time lord….? Sär skrivet…? Det är säkert rätt enligt det engelska språket, men det är skitfult! Varför inte Timelord?

time lord nes cover

Här har vi ett spelomslag som inte sparar på krutet. Här har vi allt… Jag repeterar: ALLT som var coolt när man tolv år!
Här har vi en hjälte med riddarrustning och sväd OCH rymdhjälm OCH en strålpistol. Vi har en drake. Vi har en riddare med stridshäst och morgonstjärna. Och ett rymdskepp. Och rymd. Och en explosion! Kan ett spelomslag vara mer awesome? Jag menar – Finns det mer coola saker att stoppa in? Tveksamt… Det skulle vara en brinnande ninja, en jätterobot som skjuter laser och en galen dvärg då möjligen. Men man kan inte få allt.
Det här hursomhelst skönt med ett omslag som skiter i less is more och bara fokuserar på att vara awesome och sälja sig till tolvåriga killar.

Pluspoäng för att rymdskeppet ser lite 50-tal Ed Woodigt ut. Det kompenserar den skitfula guldskölden i bakgrunden. (Nä. Guldsköldar är inte coolt.)

Den faktiska ostigheten i omslaget är visserligen inte så hög… Det saknas lite naket, lite gedigen smaklös fulhet och definitivt saknas poserandet. Men det här omslaget kommer långt bara på att vara AWESOME.

Publicerat i Stilstudie spelomslag | Kommentarer inaktiverade för Stilstudie spelomslag: Time lord

Nö(r)dvändig renovering…

När det gäller konsolernas all time high regerar fortfarande NESen för mig. Lång livslängd, stor spridning, fulsnygg funktionell design, gigantiskt spelutbud med grymma tidlösa spel och ovärderliga klassiker och… naturligtvis… nostalgi.
Tyvärr stendog min barndoms NES för många år sedan. Den började blinka mer och mer och till slut fungerade inga spel. Jag och farsan bytte connector, men den funkade inte ändå. Sedan har den blivit stående. Jag hade naturligtvis inte hjärta att slänga den. Det är jag glad för nu.

Tekniken i Nintendos 8-bitare är stenålder. Det är analog elektronik från sent 70-tal. Sånt tål att misshandlas, det ska gudarna veta. Det var en sak jag lärde mig när jag jobbade på Volvo. Vad hade jag att förlora på att ge min barndomsklenod en chans till? Och hur svårt kan det va?
Inte särskilt svårt, visade det sig.
Idag finns ju guider på nätet, en googling bort.

Jag frågade på ett forum och fick reda på att isopropylalkohol var det bästa för att lösa korrision på NESens kontaktbleck. Jag plockade isär enheten. Tog bort den nya connectorn som inte ville funka. Skrubbade kontaktytorna på moderkortet. Jag tvättade och satte in den gamla connectorn igen. Och enheten fungerar perfekt igen.

Jag budade hem en defekt NES för 61 kr på Tradera som jag gav samma behandling. Jag fick slita hårdare, för den såg ut som ett fågelbo inuti. Jag kände mig smått bisarr när jag skrubbade hela moderkortet med tandborsten och diskade kassett-släden i diskbaljan.
Till min stora förvåning gick den som en klocka!
Plötsligt har jag två fungerande NES… Och jag har inte använt en enda ny connector än. Bara tvättat gamla.

nes-renovering
Gammal kärlek rostar…

Jag tar det här som en nyttig erfarenhet. Vill man lära sig något så är det bara att slänga sig på det. Det är inte så svårt som det verkar. Man kommer långt med lite nyfikenhet, lite sprit och lite mod.

Kommentarer inaktiverade för Nö(r)dvändig renovering…

Dubbeldrakar…

I torsdags var en stor dag. Det var en dag som rymde toppprestation och förlösande glädje. Det var dagen jag och Jimmy klarade Double Dragon III till Nes.

Jag har varit med och klarat spelet förr. Tillsammans med Trücken i Hofors för ganska precis tio år sedan. Men nu tio år senare visade det sig vara precis lika omöjligt och kräva precis lika mycket träning och taktik som då…

I månader har vi slitit och nött hoppsparkar. Vi lyckades besegra horder av ninjor, Chin, Ninjakungen och Supergreken med de blå stövlarna. Vi har lärt oss bemästra rörliga hissar som går genom väggar och aldrig stannar. Vi har överlevt trappsteg of doooom och de idiotiska plattformsmomenten som inleder level 5. Vi hade lärt oss bemästra varje del och varje moment, utom den monumentala slutbossen i slutet av dem femte nivån.

Egypten-banan, Level 5, i DD3 är designad av någon som hatar dig. Den tre gånger så lång som en vanliga bana och fem gånger så svår. Vägen dit är en walk in the park. Ett dödligt pixelsadistiskt plattformsmoment inleder, sedan lite vanligt slagsmål, sedan nya dödliga plattformsmoment som inkluderar hissar, sedan lite vanligt slagsmål igen. Sedan kommer man in i ett rum med tjugo(!) ninjor. Överlever man det kommer man till ett bossrum där man ska nedkämpa tre mumier (som tål ungefär 30 träffar stycket) för att få möta slutbossen Cleopatra.

Vi hade mött henne förr, men sällan med orörda kämpar. Nu gick det lite bättre. Gång på gång fick hon stryk. Men Cleopatras attacker var fortfarande vassa. Vi gav och vi fick stryk. Jimmy bet i sten. Jag kämpade vidare som en galen hund. Jag fick in fyra fem träffar. Jag hade tre pinnar kvar på energimättaren och kämpade för glatta livet. Och plöstsligt var det över. Cleopatra tynade bort och försvann och ett spontant glädjevrål ekade över bostadsområdet. Cleopatra var besegrad. Eftertexterna började rulla. Double Dragon III var till ända.

doubledragon3klarat
Slutet på en lång resa. The End.

Kommentarer inaktiverade för Dubbeldrakar…

Innehållsdeklaration

Jag köpte skivor idag. Riktiga skivor. Såna i ask. Det blev en Joy division och en Raised fist. Både var spontanköp. Egentligen var Thåström-boken anledningen att jag skickade iväg  en beställning.

Innehållsdeklaration på skivor är underskattat! Det slår mig när jag sitter med Raised Fist senaste skiva från förra året i min hand.
Förra skivan Sound of the Rupublic från 2006 hade en beskrivande etikett på framsidan som berättade vad det verkligen handlade om. Det stod;

"An aggresive intense wall of ferocious and brutal hardcore bursting into metal land!"

En rasande ursinnig tät vägg… Inte långt från sanningen. Men beskrivningen fegar ur lite genom att namnedroppa genrerna hardcore och metal. Dessutom är ett utropstecken lite billigt. Lite fegt. Ett utropstecken är; Här kommer jag! Jag är bra!
På senaste plattan fegar inte ur på någon front.
Senaste skivan Veil of Ignorance beskrivs på etiketten enligt följande;

"A passionate, paindrenched, violent and anger-driven musical assault."

Raised Fist är inte musik. Det är är ett angrepp. En kraft som drabbar dig. Det är stort...

rf innehallsdekl

Kommentarer inaktiverade för Innehållsdeklaration

Glitchkonst…

Några BTH-studenter förra året ställde ut "glitch-konst" förra året. Datafel. Ögonblickskonst. Grafikfel som existerar bråkdelar av en sekund och sedan aldrig mer.

Sjukt coolt…

Varför kom man inte på det först?

Tyvärr såg jag inte den utställningen. Jag fick reda på den när det var för sent. Jag kom att tänka på detta när jag såg den här videon idag. Det är en kille som i en emulator varit inne och pajat lite i koden till Super Mario Bros. Resultatet. Konst. Eller nästankonst? Jag kan inte riktigt bestämma mig…
Det verkar inte som killen haft konstnärliga ambitioner. Snarare "Öööh. Kolla va’ som händer!!!". Men å andra sidan föds väl all konst ur just det.
Konstnärer har bara övat på att klä det med andra ord.

http://www.youtube.com/watch?v=B9_6vN49V5M

mario glitch art

Jag har en bok någonstans med mycket coola digital konst. Tyvärr kunde jag inte hitta den när jag försökte förut. Men däri finns ett verk som påminner lite om det här. "Super mario clouds", ett verk som består av en moddad NES-kasett där konstnären tagit bort allt i spelet utom himlen och molnen. Coolt. Inte minst eftersom det är mer true att modda en NES-kassett jämfört med att stöka på måfå i en kod…

Jag kommer nog att återvända till ämnet spelrelaterad konst här på bloggen. Det ligger varmt om hjärtat.

Kommentarer inaktiverade för Glitchkonst…