En recension som legat och blivit bortglömd kommer här…
Recension: Terminator Salvation (Xb360)
I maj 2009 släpptes spelet till filmen Terminator Salvation. Filmen var helt ok, enligt mig. Jag har recenserat den här på bloggen tidigare. Spelet fick rätt svala recensioner. Jag var ändå nyfiken. Dels för att jag gillar Terminator-filmernas setting. Dels för att svenska Grin stod för utvecklingen.
Jag brukar försöka spela svenskutvecklade spel. Dels eftersom jag är intresserad. Dels eftersom jag i mina jobb har varit och luktat på spelbranschen. Dels eftersom jag känner och halvkänner folk som arbetar med spel.
Darkness från Starbreeze överraskade mig genom att göra gräslig tecknad seriedynga till ett annorlunda och fräckt spel och fick mig att tro på det som tidningarna målade upp som ”det svenska spelundret”.
Men nu är undrenas tid förbi.
Grin släppte tre spel 2009 och gick i kånken. End of story.
Som sagt… Jag gillar Terminator. Filmerna alltså. Första och andra filmen är suveräna. Den tredje suger. Den fjärde är helt ok. Det jag sett av TV-serien har varit helt ok, men det händer tydligen i en alternativ tidsepok, så enligt filmerna händer det inte alls.
Jag tycker nog nästan att Terminator är den tyngsta sci-fi-licensen att göra spel på. Den lämpar sig till exempel bättre för spelmediet än Bladerunner… Och Star wars existerar liksom i en egen värld där de aldrig riktigt får till det.
I Terminator finns en kaotisk sönderkrigat Mad Max-framtid, tidsresor, skitig men funktionell tech, robotar i horder, vapen i mängder, explosioner i kubik och en liten gnutta saga…
Kort sagt; Allt man behöver. För sci-fi-film. Och bra sci-fi-spel.
Terminator Salvation är inte katastrofalt dåligt. Om jag inte hade spelat så många andra fantastiska spel den här konsol-generationen hade jag nog varit riktigt nöjd. Problemet är att det här spelet existerar i en tid när allt det försöker göra redan har gjorts bättre, snyggare och smartare.
Det finns saker att förälska sig i. Men det är långa transportsträckor av monotomi mellan de bra och minnesvärda partierna.
Spelets story, som jag förväntade mig skulle vara den stora behållningen med spelet, resulterar bara i en axelryckning. Det är faktiskt nästan en anti-story. Så tunn är den. Inte ens någon rolig referens-humor får vi.
Jaha. John Connor är en hyvens pöjk… Men visste jag inte det innan jag spelade spelet också?
Den här fula robotarna som du kommer att hata kommer du att slåss emot 85% av tiden du tillbringar med det här spelet… Det är straffet för att du har köpt ett spel baserat på en film du gillade full av coola robotar. Logiskt.
Terminator Salvation är kort sagt inte det fantastiska licensspel som det kunde varit. Man skymtar dess verkliga potential ibland. I bosättningar i tunnelbanorna, i den krigszon som var Los Angeles vägnät, i ett söndebombat hus som badar i grönska, i de första skälvande mötena med Endo-skeletten när den enda utvägen är att fly…
De första mötena med metall-skeletten är bra. Man fattar att de är ingenting man skojar om. Grin gör en del saker rätt, men många fel.
Det är lätt att bli irriterad. Grin hade ett grymt Terminator-spel inom räckhåll. Det skymtar där, bland monotomin i evighetslånga strider med identiska fula robotar, i de intetsägande dialogerna och trots bristande fiende-AI. Av någon anledning orkade de inte ända fram. De gav ut ett halvfärdigt spel. En avancerad prototyp (som en T1000).
Jag vill tro att det finns en anledning.
En för tight tidsram.
Ett filmbolag med strama tyglar.
Någon sorts ursäkt!
Jag kräver nästan någon sorts ursäkt!
The end begins here.
Spelets tagline.
Och det blev en tragisk sanning för Grin.