Ångestspel i tidningen!

Idag kan man läsa en artikel om Ångestspel i papperstidningen Commersen i Karlshamn, Olofström och Sölvesborg. Jag och Jimmy frontar förstasidan t.o.m.

as_commercen

Naturligtvis kan man läsa den på nätet också;

http://commersen.lokaltidningen.se/de-gor-upp-med-barndomens-angestspel-/20140218/artikler/702199999/2003

Publicerat i Digital underhållning, Millroad Film, Nörderi | Kommentarer inaktiverade för Ångestspel i tidningen!

Den föränderliga karaktärsdesignen

evil_peeler
Jag satte samman den här bilden för att visa hur föränderlig karaktärsdesign kan vara. Den första bilden gjorde jag när jag låg i startgroparna för NOGI 2-serien, sommaren 2012. Det var den första teckningen på skurken i dramat – EVIL PEELER – som jag och Stefan hittae på med gemensamma ansträngningar.
Idag blev jag klar med serien, i stort sett. ”Belöningen” blev att rita en Evil Peeler för omslaget. och nu ser han ut som bilden till höger.

Som synes har det hänt en del under resans gång.

Någonstans blev han smalare. Spetsigare. Fick ett Joker-grin. Fick en metallrustning med vassa kanter lite här och där.
Färgerna är inte ”canon”. De syns aldrig i serien. Egentligen föreställer jag mig Evil Peeler med jämt metallgrå.

Men det är väl såhär det funkar? Berättelsen formar karaktärerna. De är knappast statiska. Jag tycker det är det som är styrkan med tecknade serier som medie. Man liksom återskapar figurerna varje gång man ritar dem.

Publicerat i Fanzines, mina egna serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Den föränderliga karaktärsdesignen

Glimt

En glimt av lucha libre-filmen jag håller på med. Att hjälten kör sportbil är ju en standardingrediens i dessa filmer.

el_cub

Återstår att se om jag kan filtrera fram den här frasiga 70-talskänslan på hela filmen…

Publicerat i Millroad Film, Nörderi | Kommentarer inaktiverade för Glimt

Sjuk vecka

En konstig vecka som började med feber och tokförkylning, blev det. Trots att man är sjuk och hemmavarande kan man visst hinna med en del mer eller mindre seriösa göromål;

– Städa lägenheten.
– Skissa nio sidor serier.
– Texta betydande delar av Beskôddarna 2 och Nogi 2-fanzinen.
– Se ett antal wrestlingdokumentärer och en dokumentär om The Hulk-TV-serien.
– Se om The Matrix för hundrafemtioelfte gången. Absurt att den är 15 år gammal nu.
– Se Dear Mr. Watterson – fan-dokumentären om Kalle och Hobbe. Tyvärr inte så bra som man kunde hoppas – mest en enda lång hyllningskör av random fans och serietecknare – men ändå kul med en serieorienterad film. Och visst är ”Calvin and Hobbes” en sjukt bra serie! Att Watterson kunde sluta på topp gör inte gärning mindre.
– Se At night I fly om kulturutövande livstidsdömda fångar i USA. Den var (ursäkta uttrycket) fängslande. Mycket bra. Och mycket tragiskt att döma människor till ”förvaring” fram till döden.
– Se retro-wrestling på DVD i form av A year in review 1995.
– Spela Wrestlemania AllStars mycket och efter mycket harvande klara av Path of Champions-spåret med Ultimate Warrior.
– Spela lite TMHT, Gears of War: Judgment och Alien Colinal Marines.
– Se Hitchcockfilmen Psycho (äntligen) och en bakomfilm nästan lika lång som filmen (dock inte i sin helhet. Så analt intresserad var jag inte.). Slående var; Den är faktiskt fortfarande otäck! Anthony Perkins rollprestation är fortfarande stark och suggestiv.
– Redigera lite Ångestspel och lite annat filmprojekt.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Sjuk vecka

Generationsskifte

Det ska handla om generationsskifte av spelkonsoler nu. En stor text att skriva. Texten har skramlat som utkast länge bakom kulisserna här på bloggen innan jag får den ur mig. Jag känner en stor ambivalens inför ämnet, kort sagt.

Jag har haft två now-gen-konsoler (i motsats till de nya next-gen). Jag har aldrig spelat så mycket som nuvarande generation och kommer antagligen aldrig att spela såhär mycket igen. Åren 2005-2010 har präglats av visstidsantällningar och frilansuppdrag med arbetslöshet däremellan. Arbetslöshet är nästan en förutsättning för att spela igenom ett Mass effect-spel, eller ett modernt sandlådespel överlag,  i min värld. Och jag har spelat igenom inte mindre än tre Mass Effect-spel den här generationen. Det kommer troligtvis aldrig att hända igen. Jag har inte tiden, men inte heller lusten och motivationen.

Det har hänt otroligt mycket på konsolfronten den här generationen. Det räcker att backa en generation så hade vi inte uppdaterbar mjukvara, onlinespel, nedladdningsbara demos eller trådlösa kontroller. En så enkel sak som att konsolen är uppkopplad och levererar nytt gränssnitt och uppdateringar får hårdvaran att hålla sig fräsch.

Xbox360
Det känns skumt att Xb360 ska höra till en svunnen generation. Inte för att konsolen är ny – den såg dagens ljus 2005 – men för att spelen fortfarande känns snygga och fräsha. Man har konstant pushat hårdvaran längre, längre och längre. Man kramar fortfarande must ur den, fast det rimligtvis borde vara som att krama vatten ur en sten. Det är imponerande. 
Jag älskar konsolen. Jag är en fanboy, trots att jag aldrig gillat Microsoft. Men Xb360 är lätt den bästa konsolen jag haft, möjligtvis tillsammans med NES. Microsoft har gjort så mycket rätt den här generationen, bra spel har kommit i en strid ström och handkontrollen har varit episkt skön.
xb36o-bild
Xbox360-spelen:
Xb360 skaffade jag tillsammans med Gears of War och det behövde jag inte ångra. Herrejösses. Det kan varit mitt bästa spelköp någonsin, möjligen tillsammans med Super Mario Bros till 8-bitaren. Det jag fick var en riktig smocka i solarplexus direkt från framtiden! Fortfarande ett av de allra bästa spelen den här generationen. Tre uppföljare har det genererat men orginalet är fortfarande bäst för sin impact och för att det demonstrerade vad Xbox360 klarade av. Herregud. Regnet en bit i spelet. Jag visste inte att TV-spel kunde vara så snyggt.

Vansinnet denna generation har underhållit, över lag. Spelen har både format en egen estetik och gått over-the-top. Bollrullandet i Beatiful Katamari blev till knark. Den groteska skönheten i Bayonetta lyfte actionspel till constant climatic action på en pervers nivå. Fulsnyggt. Kärleksbrevet till alla som någon gång förälskat sig i hårdrocksestetiken i form av Brutal Legend. Suda 51s pårökta actionfest i Shadows of the Damned. Vi svenskar kunde också, tidigt ut denna generation med ambitiösa serietidningsbaserade The Darkness. Jag tycker serien är helt värdelös, men spelet var faktiskt bra.
Emellanåt har story och manus levererat. Förvecklingarna i undervattensutopin Rapture i det första Bioshock. Den interaktiva Stephen King-boken/X-files-episoden/Twin Peaks-avsnittet Alan Wake och den stillsamma känslofyllda dystopin i The Walking Dead.

Wii
Succé – men till vilket pris? Vad hände? Aldrig har en aktör vunnit ett konsolkrig och gått så skamfilad som vinnare ur striden. Nintendo hade allt. De hade alla målgrupper, fanboys och förutsättningar man kan drömma om. Men de har mest gjort sin publik mer och mer irriterade sedan de manglat ut sina miljoner konsoler. Vad hände rmed Virtual console? Varför kan jag inte spela med mina vänner utan bara med okända japaner? Varför är grafiken inte HD-upplöst? Varför finns det inte ett vettigt spel för oss äldre än tio? (Ok. Det finns ett. One more heroes.) Frågorna hopade sig mer och mer och blev till en vägg av svart rök. Jag vill älska Nintendo, men det har blivit svårare och svårare ju längre den här generationen har lidit. Tillslut gick det bara inte. Nintendo älskade mig inte tillbaka.
Efter att ha blivit skiten i näven i åratal är WiiU i det närmsta ett hån. Det verkar Nintendo få känna av också genom konsumentmakt. Ingen köper WiiU. Ingen.
wii-bild

Wii-spelen:
Wii Sports
(Tennis, bowling och golf) underhöll våldsamt mycket i början och gör fortfarande om man startar igång det. En perfekt releasetitel, då och fortfarande. Det demade perfekt vad Wii gick för och alla kunde vara med och spela. Zelda Twilight Princess spelade jag på Gamecube och det var lika bra det. Jag slapp vifta mig genom det och det är jag evigt tacksam för. Det bästa Zelda-spelet i senmodern tid. Ocarina of Time verkar vara mästerverket de aldrig kan upprepa. (Ja, jag gillar de tmer än A link to the past) Super Mario Galaxy var ett sockerpiller som underhöll för stunden tills jag kände mig gammal.No More Heroes. Ett Spel som lever sig kvar i minne och sinne. Soppa kokad på nördkultur, animie och Kill Bill. Oerhört uppfriskande med ett kaxigt nytänkande spel! Det var det här vansinnet vi vuxna fick för lite av till Wii! Tyvärr censurerade Nintendo bort blodet (svart rök istället!?) i vanlig ordning, men ändå. När det släpptes Wii-exklusiva spel som NMH kände jag mig som en stolt vuxen Wii-spelare. Det var en ovanlig och kortvarig känsla. LEGO Star Wars. Inte Wii-exklusivt på något sätt, men jag råkade spela det till Wii först. Här blev jag som barn på nytt (till skillnad från i Super Mario Galaxy). I sina bästa stunder frammanade Lego Star Wars ren och skär oförfalskad lycka.

Framtiden och AAA
Inför den nya generationen känner jag mest likgiltighet. Ärligt talat. Jag är inte tilltalad av GTA5, Assassins Creed 4 eller Battlefield 4. Vad ska jag med den nya generationens konsoler till om uppföljare till spelserier jag inte gillar är det enda som dukas upp? Vill vi ens ha AAA-titlar? Branschen stagnerar och blir skittrist. Vilka risker vågar en bransch ta om man måste sälja 10 miljoner?

Åren 2005-2010 har präglades med historiens facit på hand av visstidsanställningar och frilansuppdrag med konstiga arbetstider och arbetslöshet däremellan. Det är då jag har spelat mycket. Arbetslöshet är nästan en förutsättning för att spela igenom många av dagens spel, menar jag. Åtminstone för att spela dem fullt ut. Jag spelade Mass effect 1-3  den här generationen. Del 1 och två gick fort. Då var jag arbetslös. Del tre tog ett år. Då hade jag heltidsarbete. Do the math. Spelen är så stora och så tidskrävande att de blir en livsstil.  Det är ingen rolig utveckling. Om du inte är ensamstående arbetslös är det en utmaning att få in dem i livspusslet. Jag ser hellre korta tajta spel eller episodindelade spel än spel med stora open worlds som man måste lägga ett år på.

Hur ser jag då på det stundande nya generatonens spelkonoler? Jag kommer avvakta och se vad som händer. Om jag fortfarande är intresserad av att spela spel i framtiden blir det kanske en Playstation 4 eller en Xbox One. Aldrig tidigare har framtiden sett så dimmig ut. Det är faktiskt inte alls säkert att bättre betyder bättre den här gången. Jag kan tänka mig att Xbone blir ett bra köp när slim-modellen kommer.

Publicerat i Digital underhållning, Nörderi, spel | Kommentarer inaktiverade för Generationsskifte

Fult är inte fel

Jag läste det här blogginlägget imorse. Och det låter väl sunt. Att återkoppling, feedback och fötterna på jorden också har sin plats i barnets utveckling.

Annars står en stackars tonåring framför Idol-juryn och kan inte sjunga.

Men… Missar vi inte någonting nu…?

Jag är av övertygelsen att ganska fantastisk konst skapas om människor som är ganska kassa på det dom gör.

Hur låter det? Vad menar jag?

Det är viljan – och i många fall modet – att skapa som är det viktiga. Alla har någonting att säga, men det är få som säger något. Och att bedöma ett artistiskt uttryck efter termer som kvalitet är faktiskt ganska elitistiskt.

Det är lätt att generalisera och klassificera saker dom snyggt och fult.

Men kom då ihåg att fult inte behöver vara fel.

Under de år jag var lärare Högskolan i olika kurser stoppade jag in mycket tecknings- och storyboardövningar. Av kanske ett par hundra studenter är det särskilt två vars arbete jag minns extra mycket.  Det var inte de traditionellt ”duktiga” studenterna.
Gemensamt för dess studenter var att de inte hade tecknat sedan de var små. Åtminstone inte i någon större mängd. De hade aldrig fått någon uppmuntran och därför aldrig odlat ett intresse eller fortsatt. För mig var det både verklighetsfrämmande, fascinerande och oerhört befriande att se vuxna människor teckna som dagisbarn. Jag hade ägnat år åt att umgås med tecknare, serieteckanre och konstnärer. Att ”kunna” teckna och göra det hela tiden var en norm för mig. Fast man lär sig imitera maneér mycket som serietecknare. Det där rena drivet och den rena lusten att berätta i bild ett barn har är svårare att gå tillbaka till.
Jag vet inte om jag väckte ett intresse eller om de bara drog med. Men det verkade som de gillade övningarna och gjorde fantastiskt uttrycksfulla figurer och teckningar. Och då kände jag att jag omprövade den traditionella synen på ”snyggt” och ”fult”.

Publicerat i Konst | Kommentarer inaktiverade för Fult är inte fel

Ångestspel avsnitt 12: Incoming (Dreamcast)

Förra årets final på Ångestspel blev Avsnitt 12, med premiär i december. Spelet i centrum för avsnittet är Incoming, en ganska ordinär bortglömd shooter till Dreamcast. Temat är att utomjordingarna kommer och att mänskligheten måste skjuta ner dem. Bra story, med andra ord. Avsnittet är det första i HD – filmat med mina nya Nikon D5200-kamera. Nu har jag officiellt tagit steget till HD-teknik på riktigt.

Några soloinspelningssessioner från min sida, två svängar till Richards greenscreenstudio och en heldag med inspelning i lägenheten tillsammans med Jimmy krävdes för att få ihop materialet. Redigeringsarbetet klockar jag inte timmar på. Antagligen lika bra det. Jag borde kanske göra det, för jag ahr fått frågan på olika håll hur lång tid ett avsnitt tar att göra ungefär.
Greenscreeninspelningen var ett kapitel för sig. Första gången kom vi inte ens in i studion. Jimmy – som spelade utomjordingen och agerade helt i blindo med huvudet inträngt i en för liten latexmask utan titthål – fick göra rollen sittande framför en mycket liten greenscreen. De bilderna när som visar utomjording i halvfigur i någon form är en sittande skådespelare.

Andra inspelningstillfället kom vi in i studion och kunde spela in de viktiga stå- och gåklippen som behövdes. Jimmy spelade utomjording(arna) hela tiden. Jag bodydoublar endast lite på slutet när Jimmy sneglar fram bakom fotöljen.
kompos

Med avsnittet fick äntligen möjligheten att göra lite retroaktig humoristisk sci-fi och hylla min hjälte B-filmskungen Ed Wood. Richard hade en latexmask liggande som aldrig hade blivit använd i ett projekt tidigare. Mattias Westergren bidrog med med sound design till utomjordingarnas märkliga läte och musik. Avsnitt 12 blev ett avsnitt där vi samarbetade för att göra en riktigt bra liten bisarr helhet.

Personligen går jag igång på när jag hittar någon detalj ur verkligheten och vardagen att stoppa in i mina filmer. Allt man gör nu för tiden är ju kollage av stillbilder och rörligt. Den här gången blev det diskbackar för bestick från jobbet som fick utgöra väggen ombord på utomjordingarnas moderskepp.
besticklagsvagg

Publicerat i Film, Millroad Film, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Ångestspel avsnitt 12: Incoming (Dreamcast)

2013 i backspegeln

Lite sent i vanlig ordning – men här kommer en årskrönika från mig.

2013 har varit ett märkligt år. När året började var jag deltidsanställd grafiker på webbyrå och lärare i webbdesign. Vid sidan om jobbet var jag en hårt arbetande independentfilmskapare. Jag tillät mig snöa in eftersom jobbet bara sysselsatte mig ca 30%. Samtidigt sökte jag andra jobb, för min situation höll inte.
Sedan ett drygt halvår är jag istället heltidsanställd kommunal tjänsteman med allt vad det innebär. Jag har haft ganska stormiga ångestattacker och långa och djupa ”downs” men jag har under andra perioder mått bra och fått saker gjorda.

Årets musik
Herregud. Lyssnar jag ens på musik längre? Jag köper inga CD-skivor och är bara sporadiskt på Spotify. Det går i perioder. Ibland kan det t.om bli en vinylskiva. Men ny musik 2013? Mycket av det jag lyssnat på som jag trott vara 2013 visar sig vara 2012. Thåströms Beväpna dig med vingar och Maskinens Framgång och efterfrågan t.ex.
Men… Bäst 2013…? Jag får namedroppa lite friskt…
INVSN (tidigare Invasionen) har släppt nytt. Nya skivan är självbetitlad och mycket bra, men på det hela taget ganska likt det förra albumet. Jag har lite svårt att omfamna postpunkengrejen fullt och helt. Bisarra sminkbandet Ghost har överraskat! Jag trodde det var ett Kalle Anka-band. Deras Infesstisumum (hur DET nu stavas?) är en otroligt bra skiva. Ett modernt Black Sabbath typ. Håkan Hellströms Det kommer aldrig att vara över för mig har visat att man fortfarande kan göra euforisk förlösande svensk popmusik fast man är 40 och haft en lång karriär. KENs skiva AkustiKen är helt knäckande bra också. Kandidat till bästa svenska hiphop-skivan någonsin, tillsammans med Promoes Long distance runner.

Årets spel
Jag saknar tid och intresse att bevaka nya spelsläpp. Jag hinner helt enkelt inte nörda allt, även om det är skitroligt att spela spel. 2013 tvingades jag komma ut som betydligt mindre gamer än jag påstått mig vara. Att spela retrospel och göra videos om retrospel tar alldeles för mycket tid för att man ska hinna spela spel av Mass effects kaliber, om man säger så.Men The Walking Dead The Game – titeln fullkomligt rullar av tungan – får jag utse som årets spelupplevelse. Spelet var bra av en enkel anledning: Man blev berörd. Man brydde sig om karaktärerna i spelet och ville verkligen ta rätt beslut. Det är sorgligt sällan det händer i spel.
twd
Spelet kom nedladdningsbart redan 2012, men 2013 kom det i låda ochdå köpte och spelade jag det. Gillar dessutom konceptet med nya spel för mid-price ca 350 kr! Mer sånt!

Årets retrospel
Ducktales Remastered var riktigt trevligt. Charmigt och orginalet var behandlat med silkesvantar och perfektion. Och snyggt! NU ser TV-spel ut som tecknad film. (Det sa man då det begav sig också)

Årets egna projekt
Utan tvekan Ångestspel. Jag har jobbat lite FÖR mycket med den serien – insåg jag i vintras – och för att bevara min mentala hälsa kommer jag att dra ner på tempot. Många effekttunga avsnitt under året har det blivit. Nu finns det 12 avsnitt, varav 10 kom till under 2013.
daniel_jioda
Förutom Ångestspelavsnitt har jag lagt upp många Millroad-klassiker på Youtube detta år. Klart mina gamla kortfilmer ska finnas där! En del är dock pisamma med några års distans, men det får man ta. Att jag postat upp 25 videos på Youtube under 2013 säger väl en del, antar jag. Det har varit ett riktigt Youtubeår.

Serierelaterad brasklapp: Kul att få två fanzines klara och besöka Stockholms Internationella Seriefestival med dessa! Dessutom var två av mina fanzines från föregående år nominerade till Årets fanzinepris: Beskôddarna 1 och Nogi 1. Även om jag inte vann kändes det bra att få sitt serieskapande uppskattat.

Årets kreativa gift
Greenscreen. Ju mer man använder det, ju mer fastnar man. 2013 var året då jag gjorde mindre och istället många små filmproduktioner (ofta Ångestspel-avsnitt) med grönskärm.

greenscreen room primative styleee

Richards fina greenscreenrum.

Årets otippade utbildning
Bra sjukt, men under våren tog jag jägarexamen. Det var kul. Jag har lärt mig mycket om svensk natur, djur och lärt mig hantera vapen. The Walking Dead har lärt mig att om zombieapokalypsen kommer – då kan det vara nödvändigt att skjuta en vacker uggla för att  äta sig mätt.

Årets scenupplevelse
I februari var på wrestlingpalatset i Malmö och såg hela skiten rumbla när tre tvättäkta WWF-legender var i huset! En fantastisk wrestlingupplevelse, inte minst eftersom jag upptäckte wrestling när just gästande Tatanka stod på höjden av sin karriär. Han verkar fortfarande vara i bra form. Ingen synlig Randy the Ram-tragik. Han verkar leva det goda livet, resa över världen med sin familj och wrestla på småställen för att det är sköj.
Jag har aldrig sett någon vara så glad över att få spö som Conny Mejsel var den där kvällen i februari. Han fick ju wrestla sin barnsdomsidol. Det är inte alla som får det!
tatanka_malmoe

Årets sociala medie
Twitter. Gillar det stenhårt. Facebook har jag använt betydligt mindre, men det är nog bra.

Årets e-tjänst
Förra året var det Dropbox. 2013 var det Google Drive. Egentligen är det samma sak. Att ha sina filer och dokument överallt är en tyst revolution. Vi tar det redan för en självklarhet.

Årets mat
Sushi. Sjukt gott och sjukt japanskt. Jag och min sambo har fått dille på detta. Det har fått bieffekten att jag – nästan –  lärt mig äta med pinnar.

Årets åldersångest
Gråa hår! I’m turning old! Tio år sedan 2003! WTF!? Det var ju typ igår!?

Förväntningar för 2013
Få ordning på mitt liv. Må bra. Hitta balans.
Jobba och utvecklas. Lära mig nya saker.
Rita klart och paketera serierna Nogi 2 och Besköddarna 2.
Få färdigt minst en kortfilm.
Att ingen röstar på SD och att de åker på röven ut från riksdagen för att aldrig återvända.

Publicerat i jobb, mina egna serier, roligt och allmänt ovärt, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för 2013 i backspegeln

En metod för serieskapande

Jag har under julen på allvar tagit tag i den 20-sidiga serien till Besköddarna #2. Det känns bra. Det är så lätt att påbörja serieprojekt. Svårare att få dem färdiga.

Eftersom jag nu för tiden jobbar heltid som kommunikatör blir tillvägagångssättet viktigare för att utnyttja den produktiva tiden maximalt. Det duger inte att flumma runt, rita lite då och lite då. I huvudet har jag format en metod. Metoden har jag utvecklat under senare års serieskapande. Det var med Party med Pluto 2007 som det lossnade och jag började fatta vad jag höll på med. Det var först då jag utvecklade en rutin.

Metoden:
1. Jag lägger 20 st vita oskrivna A4-sidor i en hög.
2. Jag numrerar sidorna 1-20. Jag delar in sidorna i en grov rutlayout. Två rutor per sida.
3. Jag märker sidorna nere i högra hörnet efter vad som händer på dem. Det kan till exempel stå. ”Presentation”. ”Resa”. ”Actionscen”. Eller något annat.
4. Klurar på storyn. Vad är det som händer egentligen? Vart är hjältarna? Vem är skurk? Utvecklar noteringarna. Stryker, skriver till, drar ifrån. Kryddar med roliga detaljer och repliker.
5. Jag börjar rita. Enkla figurer. Cirklar som huvuden. Pratbubblor med ett eller två ord. Samtidigt sätter jag sidlayouten på sidorna. Gör fler rutor om jag behöver.

Vart skapas själva storyn?
Svar: Lite hela tiden.
Manus skriver jag aldrig. Repliker skiver jag i marginalen på serieorginalen och sätter i Photoshop på de inscannade sidorna.

Eventuellt skjuter jag in någon sida på ett par ställen, där det behövs för storyns skull. (Serien i detta fall får bli allra mest 23 sidor på grund av trycktekniska skäl. Jag ahr tre sidor i marginal att ”fuska” med)

Sedan är det bara att teckna.

seriemetod

seriemetod

Sedan följer de egentligen ganska okreativa stegen;

6. Teckning
7. Tuschning
8. Photoshop (textning, moddning, rastrering/färgläggning)

Verkligheten är kanske inte fullt såhär enkel men principen har hjälpt mig få längre serier gjorda de senaste åren. Det är inga konstigheter, bara teckningar. Och sitta och vänta på inspiration eller att man ska vara i ett shysst flow funkar inte. Det är bara att bänna. Ibland ritar man snyggt och ibland fult. Är det för bedrövligt skitfult får man rita om tecningen/rutan i slutet av processen. (Då kan det nämligen hända att man börjat gilla de där fula teckningarna)

Och sist men inte minst en brasklapp. Besköddarna #2 påbörjade jag i ärlighetens namn i juli 2012! Jag insåg att jag var tvungen att strukturera mig för att få den på banan igen.

Publicerat i Fanzines, mina egna serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för En metod för serieskapande

Hej hå, Hej hå, vi till vår gruva gå!

Bio: The Hobbit: Smaugs ödemark

Quentin Tarantino tycker inte en actionfilm ska vara längre än 90 minuter. Det tycker Peter Jackson. Han tycker de ska vara hur långa som helst. Helst ska actionstänkare stöpas ur skojiga barnböcker och broderas ut till svulstiga triologier! När The Hobbit är fulländad kommer den att ligga på stabila åtta timmar. Inte dåligt mjölkat ur en bok på 200 sidor!

Jag har läst boken. Men det hjälper inte! Det är ingenting att luta sig emot i det här fallet. Faktum är att den här filmen har väldigt lite med boken att göra. Kanske 30% är boken. Resterande 70% är annat bös och mög de fyllt ut med. Det överraskar mig. Jag trodde vissa scener ur boken skulle få betydligt större utrymme än de fick. Stackars Persbrandt har bara en kort scen. Han åkte till Nya Zealand och inspelningen sex gånger, sägs det! Den scenen han medverkar i här (EN scen) borde han spelat in på en eftermiddag! Han ser bra ut och låter bra. Vi hoppas han kommer tillbaka för en regäl björntjänst i trean.

Naturligtvis finns det en actionscen – som är obligatorisk i actionfilmer nu för tiden – när en rollfigur förvandlas till en flygande vante! Det är Legolas. Hepp! Hör och häpna! Han är inte ens med i boken! Här bokstavligt talat bowlar han ner orcher. De faller som käglor!
Det finns en inkvoterad kvinnlig alv i en bärande roll också. En kvinna i en aktiv roll måste med annars det blivit bara skäggiga män på duken i nästan tre timmar. Klokt val.

Skäggiga män poserar bland träd och pratar om allvarliga ting.

Det är inte dåligt. Inte alls. Det är en nördig film. På gott. Och på ont. Jag tyckte inte den var så mycket bättre än den första som alla säger. Tvärtom, precis som den första LotR-filmen, är det där stämning och saga levereras. Och det var en besvikelse att dvärgarna aldrig sjöng runt lägerelden. Ingen sjunger alls. Stämning är man rädd för att skapa. Här är det action för alla Smaugs slantar som gäller.

lenn-skallelenn-skallelenn-skalle

Publicerat i Film, Recension | Kommentarer inaktiverade för Hej hå, Hej hå, vi till vår gruva gå!