Spontan Dreamcast-serie-stripp

En av mina nördfavoriter på nätet är sidan The Dreamcast Junkyard, en blogg helt dedikerad till den insomnade ca tio år gamla konsolen Dreamcast. SEGAs sista stolta skepp som världen inte förstod. Nyligen släpptes spelsamlingen The Dreamcast collection till Xb360 och PS3. Den intresserar inte mig nämnvärt eftersom jag redan har spelen som orginal. Men det har skett en del kring släppet som varit dessto intressantare. Bland annat har Dreamcast-soundtracks på vinyl pressats och Dreamcast-hoodies har tryckts. Grymma grejer! Förra veckan var det deadline för en tävling på DC Junkyard där man kunde vinna dessa prylar. Naturligtvis ville jag vara med. Uppgiften var att berätta om ett spelminne relaterat till Dreamcast-spelen i spelsamlingen och vara kreativ när man berättade om det. Jag deltog. Jag vann ingenting. Men jag fick en liten seriestripp ritad baserad på en upplevelse i Crazy taxi. Alltid något… En liten rutinövning, kan man säga.

Publicerat i serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Spontan Dreamcast-serie-stripp

Noisy work…

Det har varit relativ lågaktivitet här på bloggen den senaste månaden. Den främsta orsaken till det är att jag har praktiserat på Noisy Cricket i Ronneby. Nu gör jag min femte och sista vecka. Det har gått sjukt fort! Speciellt nu på slutet.
Noisy Cricket är en webbyrå. Bara det är sjukt coolt. Jag har velat jobba på en byrå sedan jag var 20 och fattade vad det var. I början var jag mycket förvirrad. Det ska erkännas. Men för ungefär två veckor sedan började jag se att det jag gjorde föll på plats och faktiskt fyllde en funktion. En nytta. Och då började det kännas bra. Jag har känt att jag faktiskt har ett jobb där jag får vara kreativ och som jag tycker om att gå till. Det är i linje med mina intressen och min utbildning. Det är mitt jobb att värdera och nörda grafisk design. Jag får dagligen omsätta det jag kan i handling. Det är unikt. Oftast har jag haft andra och mindre upplyftande erfarenheter av arbetslivet.

Konsekvensen av praktiken i kombination med fritidsprojekten gör att jag sitter ca 10 timmar per dygn framför en dator just nu. Det är bra på ett sätt. Jag orkar inte mycket mer nu på GI-dieten…
Det enda jag vet nu är att min praktik är slut på fredag och jag är arbetslös igen på måndag. Kanske händer något. Jag hoppas att jag har visat vad jag kan. Framtiden är oviss men spännande.

Publicerat i Design/interaktion, jobb | Kommentarer inaktiverade för Noisy work…

Scott Pilgrim mot världen

DVD: Scott Pilgrim vs. the world

Jag blev nyfiken på den här filmen när jag råkade se trailern. Det verkade som en amerikansk tonårs-dating-film på syra. En ung kille träffar sin drömtjej men måste döda hennes sju ex för att få dejta henne. Men det var inte det som fångade mitt intresse. Det verkade som en rak ripp på spelet No More heroes som jag gillar stenhårt! Vi snackar samma bildrutor. Det kan inte vara tillfälligheter. Vad kom först? Hönan eller ägget? Spelet eller filmen?
No More Heroes är ett av få spel jag skulle vilja se som film. Där finns smarta, coola och totalt spårade karaktärer, roliga ideér, vansinnig action och (ovanligt i spel) smarta dialoger. No More heroes rymmer ett av de bästa manusen som ”bara” blivit spel. Men eftersom ingen NMH-film syns till får jag i dagsläget nöja mig med den här filmen som oblygt knycker bildrutor.

Om verkligheten har lärt mig något så är det att den aldrig är enkel… Om jag har fattat det rätt är Scott Pilgrim vs. the world en pseudomanga – en mangaserie skapad utanför japan – som kort o gott heter Scott Pilgrim och finns i sex volymer. Första boken kom 2004. Saker blir snabbt film nu för tiden om de är ämnade för det. Hur mycket serien har att göra med No More heroes vet jag inte. Om grundstoryn kommer därifrån kan det rent av vara No More Heroes som är rippen…

Pidde Andersson fullkomligt hatade den här filmen på sin blogg. Jag gillar hans recensioner och i 9 fall av 10 brukar jag hålla med. Men jag kan inte hata den här filmen. Jag tillhör Nintendo-generationen för mycket för att inte sitta som ett fån och flina åt alla stolligheter. För den här filmen är stolligheter! Allt annat vore en underdrift. Det är en film fullkomligt nedlusad med serietidnings- och dataspelseffekter. Universal-loggan blippar fram till Universal-toner i 8-bitars-remix. Saker glittrar, sprutar stjärnor och får fartstreck när de rör sig. En scen förvandlar filmen till ett sitcom komplett med pålagda skratt. Scott battlar en opponent i en el-bas-battle. Filmen är extremt rappt berättad och roligt klippt. Fighterna är ofta kompletta med energimätare, poäng och hela skiten. Det blir för mycket. Såklart. Men det är ju meningen.

Den bästa scenen är precis i början. Scotts flickvän frågar en av killarna i replokalen vad han spelar. Killen fipplar nervöst med sin Nintendo DS.
– Zelda, Tetris… Eller vad menar du? Det är en väldigt komplicerad fråga…
Nintendo-generationen vet att det inte finns något enkelt svar på en sån sak.

Det här är inte en film för alla. Det kan sägas direkt. Surfa in på filmens site och bilda dig en egen uppfattning. Den är rätt talande. Se till att du har en bra uppkoppling och inte blockar Flash bara…
http://www.scottpilgrimthemovie.com/site.html

Javisst. Det här är en omogen film. Men det är ju kul att vara lite omogen ibland! Jag kommer säkert att ångra det här överbetyget. Men faktum kvarstår: Jag tyckte det var roligt så länge det varade. Se den om du gillar TV-spel och actionfilm. Då kommer du åtminstone inte att ha tråkigt. Men kunde de inte gett filmen ett bättre soundtrack? Och vågat klippa in det de klippte bort? Titta på de bortklippta scenerna, är mitt tips. Det finns en del kul där.

4 skallar

Publicerat i Film, Recension | Kommentarer inaktiverade för Scott Pilgrim mot världen

På resa med Storno!

Min kompis Christopher har gjort en repotageserie om TV-spelens inverkan på den unga generationen som växte upp med blippande (främst) Nintendo-spel på 80- och 90-talet. Vår barnkultur är ju faktiskt vuxenkultur idag, även om det är svårt att greppa riktigt. Ett nytt avsnitt i veckan ska det bli en tid framöver. Och det är guld värt! Tobias Bjarneby är med och pratar om Nintendo-Maggan (som jag behandlat tidigare här på bloggen). En ”speldoktor” från den tiden är med och berättar bland annat om mysteriet med skeden på bana 1-3 i Super Mario Bros. Senare blir det massa spelmusiknörderi och annat gött. Allt ambitiöst, välgjort och gjort med ett stort pixligt hjärta… Christopher har gjort allt jobb med repotageserien (han jobbar ju med att göra radio, gudbevars!), jag har spökat lite i kulisserna med research-tips och feedback. Om man inte bor i Skaraborg och lyssnar på fysisk radio kan man lyssna online! Gör det, om du är den allra minsta gnutta intresserad. That’s an order!

http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=399&grupp=14230

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för På resa med Storno!

Den arge gör sitt hundrade…

På torsdag morgon tidigt svensk tid – om jag räknat rätt – lanserar The Angry Videogame Nerd sitt hundrade program! Det har blivit en riktig nörd-hype på nätet och jag är inte sen att hänga på. Folk hoppas på en recension av E.T till Atari 2600 – det erkännt superskräpiga spelet som nästan på egen hand fick skulden för hela videospelskrashen tidigt 80-tal – vad DET nu är att se fram emot egentligen. För egen del spelar det ingen roll vad AVGN tar sig för. (Han har redan recenserat mitt hatobjekt TMHT två gånger) Att han gjort 100 avsnitt och kan leva på sina nördiga videos är nog så fantastiskt…

Vet du inte vad jag pratar om? Du har bott i ett skåp sen 2005! Googla eller besök cinemassacre.com!

Publicerat i Digital underhållning, Nörderi, spel | Kommentarer inaktiverade för Den arge gör sitt hundrade…

Biverkningar…

Jag och min tjej testar GI-mat nu. Inte superseriöst, men visst vore det nice att loosa några kilo… Jag har kompisar som är helt torsk på GI-livsstilen. Man skulle kunna kalla det för 2000-talets straight edge. Fast tvärtom. Typ. Man käkar massa fett och nästan inga kolhydrater. Man säger till kroppen: Nix! Du får inte det där bränslet du brukar få. Nu får du börja bränna fett istället! Hahaha! Rätt åt dig! Så långt allt väl. Vad jag inte var förberedd på var biverkningarna! Det tar förstås några dagar innan kroppen vänjer sig vid en brutal omställning. Vi pratar smärta och hunger. En mage som hugger. Trötthet. Apatiska drag. Jag känner mig bakfull fast jag inte är det. Idag fick jag plötsligt skarpare färgseende! Vissa färger började sticka med ooanad styrka. Effekten avtog snart. Men varför sysslar folk med droger? Det räcker visst att bara sluta med kolhydrater för att börja hallucinera…

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Biverkningar…

Aldrig tappa masken…

Man hittar mycket bisarrt när man nördar wrestling och kringliggande ful-kultur. Man kan bokstavligen säga att det är en ny värld som öppnar sig.

Mexikansk wrestling kallas Lucha Libre och kännetecknas av att tempot är högre, brottningen innehåller mer akrobatik och brottarna bär färggranna masker.
De mexikanska brottar-filmerna har jag stött på lite här och där – de brukar dyka upp i böcker och på listor som behandlar obskyr film – men jag har inte gett mig på att undersöka genren närmare. Filmerna är svåra att få tag på. Svensk DVD-utgivning kan man bara drömma om…

Den mexikanska fribrottaren El Santo (”Helgonet”) är den mexikanska motsvarigheten som finns till en wrestling-superstar av Hulk Hogans kaliber. Men det finns en skillnad. El Santo var STÖRRE. Han var mer än sporten han representerade. Han var ett fenomen och en ikon. En folkhjälte, rent av.
Under 50-80-talet wrestlade han – men det var inte allt. Han gjorde roller i filmer och medverkade i TV-program, dock alltid som sitt maskerade alias. Jag har inte sett filmerna i sin helhet, men klipp på Youtube utlovar stölleprov och tjoflöjt! Bara sök på El Santo och botanisera, du kommer INTE att ångra dig! Med masken på smörade han upp damer, körde sportbil och slogs mot zombies, monster och galna vetenskapsmän. Ibland var andra brottare med och spelare side-kicks eller rivaler.

Det fanns även en långlivad serietidning och en animerad tv-serie med El Santo, men filmografin tar priset som den mest bisarra… Eller vad sägs om titlar som ”Santo and Blue Demon in the world of the dead” eller ”Santo vs. The Evil Brain”? Läs hela filmografin och se några sköna filmaffischer på följande länk:

http://santoandfriends.com/SantoFilmography.htm

Både El Santo och hans vän och kollega Blue Demon begravdes enligt önskemål iförda sina masker när de dog. I sin hemstad Tulancingo står Santo staty sedan hans död 1984.

Och inse hur sinnessjukt tråkig svensk film är…

Publicerat i Film, Nörderi, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Aldrig tappa masken…

En biljett till ren lycka!

Scen: SPAMALOT

”Rena julafton för Python-älskare (…) Spamalot är din biljett till lycka!
Detta skrev Aftonbladet i sin recension.
Och de har fel. De gör det lätt för sig. Nöjesteaterns svenska uppsättning av Spamalot är mycket mer än så…

Vi pratar om en försvenskad version av succémusikalen baserad på Python-filmen Monty Python and the Holy Grail från 1974. Det är snyggt och påkostat. Och smart. Johan Wester spelar Kung Arthur. Tre kronor-Reine spelar Sir Bedevere. Johans Glans är Sir Robin. Adde Malmberg Sir Lancelot. Kim Sulocki spelar Patsy. Ja. Det är bara Vansinne. VANSINNE!
Man får nästan nypa sig i armen för att fatta att det är på riktigt.
Och John Cleese spelar Gud.
Alltså.
Bara en sån sak…

Filmens handling ligger stadigt i grunden. England och medeltid. Mörker, pest och elände. King Arthur samlar riddare och den heliga Graalen ska hittas. Det är inte filmen rakt av som presenteras. De har ändrat. Skrivit till. Dragit ihop. Hela kvinnan-i-sjön-grejen finns ju inte i filmen och Camelot föräras ett besök av riddarna kring runda bordet istället för att avfärdas som ”a silly place” som i filmen. Syndikalist-Dennis som gräver gyttjan dubbas till Riddare och transformeras till Sir Galahad genom att byta från östgötska till rikssvenska. De har försvenskat. Naturligtvis. Men sketcherna fungerar precis lika bra. Ibland pratas och sjungs svengelska. Man blandar och ger. Men det känns logiskt, eftersom Gud själv uppenbarligen talar engelska.

Trots omskrivningar är uppsättningen filmförlagan trogen. Diskussionen om europeiska och afrikanska svalor är med. Diskussionerna om monarki kontra frihetlig socialism är med. Ni-riddarna är med. Fransmännen är med. Den svarte riddaren är med. Trollkarlen Tim och Mördar-kaninen är med! Det svarta monstret Aaaaarrrgh är dock INTE med.  Inte heller den mystiske mannen från scen 24 eller Bridge of death. Istället är det mer sång och dans och brudar. Visst är det tramsigt. Och spexigt. Som ett studentspex på steroider – utan idioter i publiken som skriker OMKÖR! och PÅ TYSKA. När man inte skrattar så käkar värker sitter man och ler. Det är precis så som det ska vara.


Som ni som sett filmen redan vet: Riddarna som säger ni avkräver en snygg prydnadsbuske – eller att man ska hugga ner det högsta trädet i skogen – med en sill. Att vara kung innebär att ställas inför svåra val…

Ok. Jag erkänner. Jag är Monty Python-nörd. Att påstå något annat vore en underdrift. Jag tycker att Monty Python and the Holy Grail är den roligaste filmen som någonsin gjorts. Jag ser om den regelbundet. Och jag älskar den varje gång. Varje gång hittar jag en ny detalj att roas av. En recensent kan inte inte vara opåverkad av smak och därför är det ingen idé att försöka mörka faktum… Jag sätter betyg efter smak. Jag gör det för att jag har smak. Smak för spam! SPAMALOT är ta mej tusan det bästa jag sett på en svensk scen! Och jag ger min söta sambo alla tack i världen för att jag fick en spambiljett i julklapp! Betyg? Hur sätter man betyg på sånt? Hur sätter man betyg på två timmars konstant lycka? Fem högt flygande kor! Se den, innan fransmännen tar den!

Publicerat i Nörderi, Recension, scen/live | Kommentarer inaktiverade för En biljett till ren lycka!

Var finns månstrålen?

Nintendo Magasinet i Sverige 1990-1994

Nintendo Magasinet var en svensk serietidning som fanns mellan 1990-1994. Den var på många sätt unik. Jag har en hyfsat komplett samling som jag brukar läsa hemma hos mina föräldrar när jag är där. En mystrevlig nostalgisk känsla infinner sig alltid när jag bläddrar igenom tidningarna.

Tidningen blandade serier med kända Nintendo-figurer med artiklar, lite spelrecensioner, lite speltips och redaktionellt innehåll. Med tiden blev texterna fler och serierna färre. Egentligen var hela projektet ett fantastiskt lyckat sätt att sälja reklam.

Själva serierna var av varierande kvalitet. Ofta var de ganska mediokra. Jag gillade Mario bäst, men serierna om honom var alltid usla. Märkligt eftersom det pårökta svampriket efter Super Mario Bros 2 hade bra förutsätningar för roliga serier, kan man tycka.
Serierna om Link och Zelda kunde däremot bjuda på kompetenta manus och bra teckningar. Jag gillar dem fortfarande.
Captain N handlar om en kille som blir indragen i en tv-spelsvärld. I den flummiga tv-spelvärlden hänger han med en snygg prinsessa och Samus Aran. Hans Zapper funkar att sappa skurkar med och genom att trycka på NES-kontrollen i sitt bälte kan han till exempel pausa omgivningen eller utföra superhopp. Japp. Pojkdrömus nördemus 1990… Lite stilpoäng får serien dock för sitt skurkgalleri. Moderhjärnan (från Metroid) är huvudskurk och Äggplantan (Kid Icaros) och kung Hippo (Punch-out) hennes sidekicks. Vilket gäng!

Det förekom också serier med Punch-out och serier med Game boy. Game boy-serierna var exakt likadana varje gång. Det var samma manus på återvinning.
På slutet av utgivningstiden började japanska serier baserade på Super Mario world och Zelda: A Link to the Past publiceras. Det var nog första gången japanska serier, populärt kallad manga, syntes i tryck i en svensk serietidning. Tidningen lades dock ner innan de svenska spelarna fick se slutet på dem.

Det intressanta med Nintendo Magasinet var att helheten på något sätt blev större än delarna. Tidningen talade enormt väl till oss då. Ingen tyckte serierna var speciellt bra, men de var helt ok för att de var Nintendo. Säkert lästes Nintendo Magasinet av folk som inte kallade sig serieläsare i vanliga fall. Artiklarna eller recensionerna var aldrig speciellt uttömmande, men de räckte för att stimulera ett intresse.

Prenumererade man så satt en bilaga vid namn Power player i mitten. I början satte man betyg på spelen med power gloves. Varför? Typ ingen i Sverige hade det tillbehöret. Bergsala plockade aldrig in det på den svenska marknaden av en enkel anledning. Det sög. Power glove såg möjligen ball ut, men den var oduglig att spela spel med. Ändå stod det uppenbarligen som en positivt laddad symbol. Varför skulle man annars välja det som symbol för ett betygssystem? Idag kan man finna det extremt ironiskt att ”toppspel” belönades med fem höjda power gloves… Knytnävar? Powergloves? Vad kan klassas som ett större straff i den här världen än fistning med fem powergloves!

Sektioner i tidningen som gödde nördkulturen var dels High scores-sidorna – sidor där poäng-prestationer i specifika spel listades sida upp och sida ner. Dels Månadens powerplayer – en ruta där folk presenterade sig och presenterade en lista på spel de klarat. Jag förundras över att en kille påstår sig ha klarat flertalet omöjliga spel, men inte Duck tales och Mega man 2… Nintendo Magasinet närde nog en generation lovande mytomaner som säkert kommit långt i livet nu på utstuderade lögner. För att delta i Nintendojakten (tävlingar där det gällde att klara spel först) och komma med på High score-sidorna krävdes dock inskickade fotobevis.

Allra mest intryck idag lämnar Pro’s corner-sidorna. Sidorna där folk frågar om spel och ”experterna” svarar. Tankarna går till dagens Wow-spelare och deras samtal som ofta ter sig totalt obegripliga för utomstående. Det är tydligt att grupper med speciella intressen odlar en egen termologi. Wow-språket är nu vad Kalle Blomkvist och gängets rövarspråk var på 50-talet.

Vad sägs som exempel som dessa;

Hur ska man besegra den stora gröna fågeln i slutet av mardrömslandet?

Det enda rätta sättet är att använda staven.

Var hittar jag den sista magin?

Den finner du ute på den lilla ön längst ner i högra hörnet. Magin heter Aura och är den allra effektivaste.

Jag har tänkt på det i efterhand… Jag slukade allt på Pro’s corner-sidorna, om jag så hade spelet eller ej. Oftast hade man inte spelet. När NES var i ropet hade jag 5-6 st spel till formatet och där låg de flesta kompisar i antal. Det ligger något bisarrt i att barn och ungdomar fann intresse i att läsa fullständigt abstrakta texter om spel som de i 95% av fallen aldrig hade spelat! Där kan man snacka om konstiga prioriteringar. På något sätt var det ändå intressant att läsa om de där spelen. Man fantiserade väl om hur bra och coola de måste varit.

De informativa texterna och nyhetsrapporteringen är underhållande i efterhand. Man missbrukar begreppet toppspel och sätter det på allt som verkar lovande. Allt med med Mario, Turtles eller Street fighter II får automatiskt epitetet. Det horribla första Turtles-spelet utses till det allra bästa spelet till NES månad efter månad. 1990 blir det årets spel och vinner underklasserna bästa utmaning och bästa spelkontroll. Det skåpade ut Maga man 2 och Duck tales! Vad var det för fel på folk? Idag är TMHT ospelbar skit men MM2 och Ducktales rockar och bitpoppar precis lika bra som då…
Väldigt mycket frågor och notiser ägnas åt Super Nintendos CD-enhet som tydligen är en extremt het potatis. Man presenterar detaljerade specifikationer och utlovar ungefärliga releasedatum fast enheten aldrig blir verklighet.

Ibland dyker Sega-fanboys (och den ovanliga arten NeoGeo-fanboys!) upp på insändarsidan och hävdar Segas förträfflighet. Detta slår redaktionen brutalt ner. Varför publicerade de annars de rent fåniga insändarna? När Nintendo-Maggan blir ställd mot väggen och tillfrågad vad de egentligen tycker om Sonic 2 så svarar de att det är ett fartblint spel med dålig kontroll.

En återkommande fråga är att folk vill ha adressen till amerikanska Nintendo Power. Varför då? Ville folk skicka sina nördiga spelfrågor översatta till knagglig skolengelska dit? En kille skriver kaxigt att han minsann haft adressen i över ett år. Respekt…

Men det fanns något annat också. En samhörighet. En ungdomskultur. En sluten värld där vuxenvärlden hade ingen eller mycket liten inblick. I Nintendo Magasinet fanns det någon som förstod oss. Någon som förstod varför månstrålen i Battle of Olympus var så förbannat viktig att hitta.

Det som är tufft såhär i efterhand är att Nintendo Magasinet gjorde det extremt nördiga folkligt. När jag senare i min sena tonår ville nå fördjupad kunskap inom rollspel och musik fick jag söka mig till obskyra webbsidor och fanzines.
Idag framgår Nintendo Magasinet nästan som ett obskyrt fanzine till innehållet. Det är lika smalt. Lika nördigt. Lika inskränkt. Men det sålde i stora upplagor.
Vi visste det inte då men Nintendo Magasinet fostrade en generation hardcorefans.

Publicerat i Digital underhållning, Nörderi, spel, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Var finns månstrålen?

Ny blogg

Det är nypremiär nu på lenneer.se. Dax för en ny blogg. Vit, fräsch och Wööördpress-baserad. Den gamla bruna bloggen, ”Daniels bruna blogg om konsten, mediavärlden och konsumtionssamhället” är nu historia. Nu finns den här bloggen istället. Allt gammalt innehåll finns kvar i ett arkiv som sträcker sig svindlande fem år tillbaka i tiden. Jag slipar fortfarande på en titel, för närvarande heter bloggen ”Pennan och svärdet” men det kommer kanske att bytas. Tanken är att jag precis som tidigare, ska blogga om mitt tecknande, mitt övriga skapande och sånt jag gillar i allmänhet – inte sällan serier, filmer, spel, sci-fi och relaterat.

För övrigt fick Änglagård – Tredje gången gillt biopublikens pris på Guldbaggegalan ikväll. Har de som röstat sett filmen? Eller röstar man på nåt man känner igen? Frågan är ju befogad, menar jag….

bild på gamla bruna bloggen

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Ny blogg