Nån sorts adventskalender: Lucka 3

One Man Army Legends : The Card Game

Det första större projektet jag gjorde när jag flyttat till Ronneby var den poetiska postapokalyptiska ninjafilmen One Man Army Legends. Den filmen promotade jag sjukt mycket 2007-2008, men här är den om ni inte har sett den;

Det här unchained-versionen, som är nedklippt 10 min jämfört med DVD-versionen. Den långa versionen har bland annat ett evighetslångt intro och mer springscener.

Vad som kanske är mindre känt är att jag skissade ett kortspel baserat på filmen, storyn och karaktärerna kring 2010-2011. Svårt nördigt. Men ett tag ville jag maniskt bli speldesigner. Jag såg spelpotential i allt.

När det gäller OMAL-kortspelet designade 10-15 kort och skissade ett tärningsbasterat spelsystem. Självklart skulle spelet vara på engelska också, dels för att filmen är det, men också för att en storfräsare självklart satsar mot den internationella marknaden. Tyvärr kan spelet aldrig så långt som till prototyper och speltest. Men det kanske inte är för sent än?

cards_skisser
Tanken med spelet är att man gör ungefär samma sak som huvudpersonen i filmen. Man börjar med två kort i spel. Ett ninja-kort (som representerar dig) och ett Master-kort. Blir man av med Master-kortet kan man inte längre spela kort som kräver mästarkortet i spel. Spelets mål är att man gör en ”resa” och när den är komplett har man vunnit. För att försvåra sin motståndares resa kan man spela ut händelser (”events”) eller hot (”threats”). För att underlätta sin egen kan man spela ut följeslagare (allies) och mer snälla händelser (events). Man bygger sin resa, sin väg, sin ”road”. Väg/road-kort är graderade med poäng, så när ens väg är värd 10 poäng har man vunnit. Draghögen, där man drar kort till sin hand, heter ”Destiny”. Oerhört passande, tycker jag.
spelsyst_skiss
Det här är faktiskt inte första gången jag designar ett (halvfärdigt) kortspel. I kompisgänget i tonåren spelade vi mycket Magic, men också Doomtrooper, Kult, Star Wars och andra kortspel. Man gick o tänkte på kort och spelmekanik hela tiden, i stort sett. På gymnasiet gjorde jag ett Godzilla-kortspel (efter att ha sett Godzilla-filmer bandade från TV1000), där man dels spelade ut monster, dels byggde upp städer. Sina egna monster sände man ut för att trampa i motståndarens städer och vice versa. Korten gjorde jag i Corel Draw och tyvärr försvann hela spelet när min första dator krashade. Det var ett hårt slag, för det spelet var mer färdigt! Det fanns många färdiga kort. Det kunde blivit nåt. Det kunde lyft.

Det här inlägget postades i Millroad Film, Podcast, roligt och allmänt ovärt, Skapande/konst, spel. Bokmärk permalänken.