Framtiden är onekligen spännande skit…

Ok. Imorgon (alt. idag) börjar E3. Electronic Entertainment Expo. Världens största mässa för elektroniska spel och leksaker. Det är där alla är och det är där allt händer. Det är där man får se framtiden. Det är där man får glimtar av spel man kommer att spela och grunkor man kommer att fingra på i framtiden. En nygammal tradition jag har är att titta på live-stream från E3. Det är fantastiskt nördigt och helt underbart.

Nintendo är extra spännande. Nintendo är alltid extra spännande – men den här gången är det extremt. De ska nämligen presentera en ny konsol som världen inte vet något om ännu. Nätet kokar av fantastiska rykten. Om maskinen är hälften så fantastisk som det sägs kommer den att vara enorm.

Nintendo är först ut nästa generation med 3DS och den nya grejen världen inte vet något alls om än. Vad kontrar Microsoft och Sony med?

Det är de här tiderna som gäller för oss svenskar som sitter och glor på live-stream…
Glor gör man t.ex på gametrailers.com.

6 juni
Microsoft kl. 18.00
Electronic Arts kl. 21.30
Ubisoft kl.23.30

7 juni
Sony kl. 02.00
Nintendo kl.18.00

Orsaker till extas:
Gears of War 3 med fyrspelar-coop. GoW är alltid GoW, nu med kvinnor och fler spelare simultant.
Bioshock Infinite. Bioshock i luften. Sanslöst snyggt och galet.
Warhammer 40 000: Space marine (Ja, faktiskt. En gammal polare har varit med och gjort concept art till det).
Zelda: Skyward sword. Det skulle INTE förvåna mig om Nintendo knuffar över det till ett releasespel för sin nya konsol.
Och Nintendo.
Nintendo.
Nintendo…

Publicerat i Design/interaktion, Digital underhållning, Nörderi, spel | Kommentarer inaktiverade för Framtiden är onekligen spännande skit…

Köp serier mot rasism – gör skillnad

Fast jag inte närvarade på årets Small Press Expo i Stockholm gick jag i tryck där på olika håll och kanter.

Kanske roligast var att vara med i mässans mest spridda trycksak (enligt hörsägen), antologin Serier mot rasism. Jag har gjort en liten serie där som heter Jag är inte rasism, men… Jag tyckte själv att den var obehaglig att göra, för det slog mig att gränsen mellan rasistiska värderingar och rumsrena verkligen är lövtunn… Om man reciterar en klyscha man har hört kanske man ställer sig bakom värderingar man egentligen inte har.

Medverkar i antologin gör ett trettiotal serietecknare. Bland de kändaste namnen finns Joakim Pirinen, David Liljemark och Joakim Lindengren.

Jag gillar boken på många sätt. Jag är imponerad av arbetet och engagemanget som redaktionen har lagt ner. För lite mer än tio år sedan var jag engagerad i en massa saker. Vi var ett gäng som sysslade med hardcoremusik. Visst var det ungdomligt naivt men någonstans handlade det om att ifrågasätta normer och förändra värderingar.
Då försökte man. Man trodde på något. Man gjorde något.
Nu för tiden gör man inte ett skit.
Man har blivit en drönare.
Och samhället har bara blivit kallare.

Förra året tyckte nästan 6% av väljarna att Jimmie Åkesson förespråkade den bästa politiken. Utan att synas i TV-debatter eller i media valde 6% av befolkningen att rösta ett människofientligt enfrågeparti.
Det var 2010 i Sverige och vi hade inte kommit längre.
Har vi glömt att vi är ett litet kallt land på norra halvklotet där nästan ingen bor? Folk har kommit och gått här. Har vi glömt att det vi kallar svenskt är ett brokigt lapptäcke av kulturer och traditioner?
Allting har kommit hit. Ingenting fanns här från början.
Det räcker inte att reagera. Man måste agera.

Refused-låten Last minute pointer från 1996 är mer aktuell idag än någonsin.

With our silence, we vote for continuation
(…)

Det här är det minsta jag kan göra nu; Jag har några fri-ex av boken. Jag säljer dem för 100 kr/st – eller mer om du vill betala det. Pengarna jag får in skänker jag till nätverket Ingen människa är illegal.

Passa på att gör lite skillnad – och samtidigt få lite shyssta serier!

Publicerat i serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Köp serier mot rasism – gör skillnad

Jag (gör) strippar

Jag får inte betalda serieteckningsuppdrag speciellt ofta. När de väl kommer – och inte är övermäktiga i skala – gäller det att hugga som en svulten gädda. Då får man svälja tajta deadlines, men krok, lina och sänke. Förra veckan satt jag två helkvällar och tecknade fem strippar på temat coachning/kultur o. upplevelse-bransch/nätverkande. Här är en av dem:

Jag tänkte visa upp serierna ordentligt när de har publicerats på riktigt.
Vad är du syftet? Jo: De ska illustrera Blekinge UPPs slutrapport som snart ska presenteras, i tryckt form och på nätet.

Blekinge UPP är ett projekt som med hjälp av EU-pengar har haft som uppgift att boosta kultur- och upplevelsebransch i regionen. Och det är väl bra! Jag har följt dem. Jag har illustrerat åt dem, suttit i deras monter och animerat och hängt på deras events. Jag deltog i Kick Ass Camp – ”boosta-ditt-företag-du-som-är-i-kultur-o-upplevelse-bransch-och-skitbra-helg”- som de arrangerade förra året. Det jobbet jag har nu har bland annat direkt eller indirekt kommit genom det projektet! Så jag gillar det Blekinge UPP har gjort!

Men nu är pengarna slut och broarna brända. Projektet är till ända och ska sammanfattas och utvärderas. Och mina serier ska göra den rapporten ”lite roligare”. Jag hoppas de lyckas. De var roliga att göra!

Publicerat i jobb, serier | Kommentarer inaktiverade för Jag (gör) strippar

Facit från Blekinge Spelfestival

I helgen var det Blekinge Spelfestival – BSF – som arrangerades för första gången. Eftersom någonting för en gång skull händer i Ronneby stannade jag på orten och närvarade istället för att bege mig till Small Press Expo. Naturligtvis kolliderar allt roligt, i enlighet med Murphys berömda lag. Seriemässan i Stockholm vore strategiskt och karriärsmässigt rätt på alla sätt (i den mån ord som ”strategi” och ”karriär” går att applicera på seriebranschen i Sverige…), men jag måste flänga en del upp och ner från Skaraborg den närmsta tiden. En helg utan fläng kändes värdefullt. Dessutom har jag ju faktiskt ett jobb nu och de där ”karriärsmässiga sakerna” som jag inbillar mig att jag ”tjänar på” kan plötsligt bortprioriteras för saker som är bara kul.
Underbar känsla egentligen…
Jag har sällan känt den.
Som arbetssökande är man aldrig ledig.

Sista veckan – när jag väl bestämt mig för att skita i SPX – tog jag beslutet att arrangera på BSF. Jag körde en gammal favorit. KULT-äventyret Et in Arcadia ego. Jag panik-skrev ihop lite karaktärer dagarna innan och det funkade rätt bra. Det var rollspelstorka på konventet, endast två rollspelsarrangemang utannonserade, så jag tror att mitt arrangemang var uppskattat. Jag pallade dock bara att spelleda det en gång, på fredagskvällen. Tyvärr tär det att spelleda rollspel. Det har jag alltid tyckt. En gång per konvent funkar. I nödfall två. Knappast mer.

Ska man hårddra det spelade jag bara två spel under konventet. KULT och Super Street Fighter IV. Övrig tid hängde jag vid försäljningsbordet eller snackade med folk. Snackade Mutant, robot-dräkter och Star trek-avsnitt. Säkert mycket annat som jag har glömt också. Kort sagt sånt som verkligen betyder något här i livet. Många trevliga nya bekantskaper blev det. Jösses vad jag saknat att nörda på spelkonvent!

Att vara med i Super Street Fighter IV-turneringen på lördagen var riktigt häftigt! Inte för att det gick bra. Det gjorde det verkligen inte. Jag sög. Kilometervis. Men det var riktigt häftigt att;
a.) Att sitta axel mot axel med en mänsklig motståndare. Att prestera inför en publik. Känna tävlingsnerven. Fightingspel är ingen lek – Det är sport!
b.) Spela med arkadsticka. Det var svårt. Ovant. Stelt. Men… stencoolt. Det var old-school och futuristiskt på samma gång. Det var att spela på allvar.
Värt att notera är att jag i stort sett var den enda som spelade en ”tungviktare”. Jag spelade Sagat. Han är min favorit när jag spelar hemma eftersom han har spänst i hoppen, hårda sparkar och varierbara snabba eldbollsattacker. Men med stickan och mänskligt motstånd blev det svårt. De flesta körde med lättviktare. Snabba lätta karaktärer. MMin första match fick jag spö av Dhalsim. Det var naturligtvis förnedring. Det är det alltid.

Idag bjöd jag på en sticka på Tradera men fegade ur när jag tyckte det blev dyrt. Naturligtvis var jag dumsnål. En sticka är guld värt. Det är en kontrollupplevelse lätt värd hundralappar. Hittar jag en i framtiden till bra pris blir det ett inköp!

Försäljningsbordet fick lite snurr. Svenilgames gjorde comeback, kan man säga! Det fanns folk som kom ihåg oss från epoken 1999-2004.
Fyra-fem Svenil rollspel-böcker sålda. Tre T-shirtar. Två filmer. En seriebok. Det får man vara nöjd med på ett litet konvent med ca 100 besökare i en sömnig småstad.

Fantastiskt värdefullt att kunna gå hem och sova på ett konvent. Slippa sova med 50 andra apor på ett stenhårt golv i en ångestladdad sovsal. Det är bra.

Tack för ett trevligt arrangemang, säger jag till BSF-folket! Nästa år blir det säkert ännu bättre. Finns jag på orten då lära jag arra!

Publicerat i Nörderi, rollspel, spel, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för Facit från Blekinge Spelfestival

Inget varar för evigt…

När jag var liten var det en spelserie som var på guldkassett. Det sa sig själv att den var något alldeles extra.
Mer än tjugo år. Så länge verkar batterierna i NES-spel räcka. Det är svindlande.
Hur giftiga var inte batterierna på 80-talet? Det är för att de giftiga jäklarna hamnade i havet alla sälar och rovfåglar dog! Stoppa i ett nytt batteri och det är drainat på några månader. Garanterat. Vi har t.o.m skämtat om att varje NES-kassett med batteriminne rymmer en liten japansk kärnreaktor. Av någon anledning är det särskilt populärt att skämta om japanska kärnreaktorer nu.

Men nu när jag rengjorde och stoppar i min gamla guldkassett med det första Legend of Zelda fann jag den ren. Blank. Tom. Borta för evigt är min legendariska sparfil med över 250 sparningar. Min käraste Link. Spelad sedan 1994. Kvar är bara mörkret.
Förr stod Zelda-spelen med batteribackup som det hette som symbol för evigt liv. Nu står det raderade NES-batteriet istället som en ett perfekt allegori för att ingenting varar för evigt.

Publicerat i Digital underhållning, spel | Kommentarer inaktiverade för Inget varar för evigt…

På besök i wrestlingpalatset

Om man är intresserad av wrestling i Sverige är det ingenting man skyltar med. Det är inte precis rumsrent i stil med att gilla fotboll, hockey, jakt, båtar eller hemrenovering. Jag är dock van vid att ha suspekta intressen. Serier och sience-fiction-fandom är kanske inte heller det första man drar upp anställningsintervjun…

Det wrestlas i Sverige sedan några år tillbaka. Det är något man måste se med egna ögon för att tro. Jag kan med gott samvete rekommendera samtliga av mina vänner. Gå på wrestling om ni befinner er i eller nära de stora städerna när det sker! Jag tror inte ni kommer att ångra er!

Tangopalatset i Malmö i lördags. Det är publikrekord. Knökafullt. 500 män som vrålar i extas. (I ärlighetens namn närvarar några tjejer också) Alla vrålar över saker som inte ens är på riktigt. Ingen gör mål, ingen tar poäng, ingen dör. Nånstans tror jag folk har längtat efter det här. Ren oförfalskad våldscirkus. Det är som fotboll där det blir mål hela tiden. Med glimten i ögat. Det känns helt enkelt befriande osvenskt!

Peter, eller Karin – jag såg inte vem som knäppte av eftersom jag blundade – har nog redan knäppt årets galnaste bild på mig ovan… Men å andra sidan är det inte varje dag man träffar Killer Karlsson!

Upplevelsen av wrestlingpalatset får fem regäla skallar. Häftigt att se en publik som höjer en show på det här sättet. Publiken är bättre än brottningen, men det säger inte att brottningen är dålig. Det här blir fler gånger…

Publicerat i scen/live, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för På besök i wrestlingpalatset

Sweet nerdy dreams…

Bio: Sucker Punch

Hur skulle det se ut om man blandade Askungen, Moulin rouge och Matrix? Hur skulle det se ut om Zack Snyder gjorde det? Om det är frågor du alltid ställt dig kan du gå och se hans senaste film Sucker punch. Då får du svaret på precis det.

Anslaget är skitsnyggt. Det golvade mig totalt. Det är ordlöst och består av bilder ackompanjerade av en magisk cover-version av Eurythmics Sweet dreams – nej, Inte Marlyn Mansons version. Ska man tro informationen om soundtracket är det skådespelerskan Emily Browning själv som sjunger. Dessvärre är det filmens allra bästa minuter.
Vi får en föräldralös tjej som blir inspärrad på mentalsjukhuset Lennox House av sin elaka styvfar. Mentalsjukhuset har många långa blågrå korridorer och många gallergrindar som mentalsjukhus alltid har i amerikanska filmer.
På mentalsjukhuset tvingas tjejerna in i nån sort varitéteater. Det är lite teater, lite dans, lite bordell och lite stripp. Riktigt exakt vad det är får man aldrig klart för sig. Borgmästaren gillar det dock och är stammis. Där blir vår huvudperson tilldelas en skoluniform och namnet Babydoll.
Tydligt är att Babydoll är tydligen extremt grym på att dansa, men det får man aldrig se. Istället dras man in i fantasivärldar. Tjejerna där, som ologiskt nog kallar varandra vid varitéteaterns påhittade porr-namn, sluter upp bakom Baby doll och dras även de in i hennes våldsfantasier. Låter det som ett flummigt upplägg på en film? Det är det.

Så snart Babydoll börjar dansa blir det NERDEXTREMEAVAGANZA av hela filmen. Först slåss hon med samurajdemoner i ett snöigt japan. Sedan slåss hon mot horder av nazister i en steampunkig andra världskrigs-värld. Sedan slåss hon mot orcher och drakar. Sedan slåss hon lite med robotar på ett tåg. Emellan actionpartierna serveras lite plikttrogen handling i den verkliga världen.

Jag kan bli irriterad på den massiva kritik filmen har fått. Jag säger inte att den är obefogad, men att alla recensenter tycker likadant är väldigt märkligt. Jag tror att det är som i Hipphipp-sketchen där recensten stämmer av med sina kollegor och skriver liknande recensioner utan att se filmerna i fråga.
Tarantiono hyllades när han gick bananas och gjorde två Kill Bill-filmer som var en Tour de France i nördrefererande. Plötsligt älskade kritikerna de smarta kopplingarna till samurajfilm, animie, explotation och spegettiwestern. Men när Zack Snyder nörd-refererar till animie, samurajfilm och explotationfilm – då är han bara dum.
Tim Burton blir alltid höjd till skyarna. Är inte hans filmer ganska ordinära men med en massa skitsnygg yta?
Recensenter gillar ytan. Ibland. När det passar. Det ska vara lagom.

De borde gillat Sucker punch. Den är nämligen lagom. Det är det största felet! Man kan inte göra en såhär vansinnig film och vara lagom! Det irriterar. Gör våldsamma scener som är våldsamma, sexiga scener som är sexiga och onda skurkar som är onda! Allt görs och serveras halvdant. PG13-syndromet spökar i kulisserna. Här ska det göras kontroversiell film men det ska göras utan att reta Hem o. skola-föreningar och förlora potentiell tonårspublik…

Zack Snyder är duktig på ytan. 300 i hans händer blev skitbra. Watchmen ännu bättre. Men i båda fallen hade han ju älskade förlagor i form av serier att kopiera ruta för ruta. I Sucker Punch finns ingen förlaga att luta sig mot och då står den tyvärr ganska ostadigt när det blåser.

Jag trodde den här filmen skulle vara förlösande för actionsgenren på samma sätt som filmer som Matrix eller Kill Bill. Jag hoppades väl att Sucker punch skulle introduceras non-stop-climactic action och rent vansinne i den moderna actionfilmen lika effektivt som spel som Bayonetta och No more heroes gjort det i spel på senare år. Men det saknas manus. Och framförallt: Det saknas karaktärer att tro på och bry sig om. Vi får bara dockor. Bokstavligt talat. Emily Browning är direkt bedrövlig i huvudrollen. Antingen det eller också är hennes roll skriven blek och med en min.

Vad ska man sätta för betyg på den här röran av högt,lågt, bra och käst då? Jag vill fyra av både en fyra och en femma till den här stänkaren egentligen. Jag trodde någonstans att den skulle leverera det och att man som film och serieälskare skulle se det och förstå. Men det går inte. Man måste vara ärlig.

Publicerat i Film, Nörderi, Recension | Kommentarer inaktiverade för Sweet nerdy dreams…

En mörk framtid byggd på plankat gods…

Mutant var inte det första papper-o-penna rollspel jag spelade. Men det var det första jag fastnade för. Det var cirka 1993. Jag hade spelat Drakar & demoner, men inte blivit biten. Jag förstod inte grejen riktigt. Men så snart vi provade Mutant i vårt Lerdala-gäng förstod jag. Mutant attraherade mer. Det var science-fiction. Framtid. Mörker. Cyberpunk. Pickor istället för svärd. Det fascinerade. Skrämde. Lockade.

Det Mutant jag menar är det som fortfarande kallas ”Nya Mutant” – eller ”Mutant 2089” eller ”Svart Mutant” eller ”Cyberpunk-Mutant”- i insatta kretsar. Det var en svart låda med stenhård bild och stenhård text. Ett action-rolllspel i en mörk framtid. Det är 2089 – ett år satt symboliska hundra år fram från spelets utgivningsår. Bakgrundsinformationen är mycket lång och snårig men i korthet: Allt har gått åt helvete. Kärnvapen och ett tredje världskrig har förstört vår planet och marknaden har totalt tagit makten i det samhälle som återuppstått. Mänskligheten lever till 95% ihopklumpade i Megastäder styrda av mäktiga företag. Stadsbilden domineras av enorma skyskrapor i svart glas, neon, rök och regn. Mellan städerna finns bara förpestad öken eller ödemark och livlösa hav. Mänskligheten är sargad och försvagad. Maten är syntetisk och oduglig. Droger och cybernetik stärker den som har råd att betala för det. Mutantgäng äger gatorna om nätterna. Det är en hård stad, i en mörk framtid.

mutant2089

Mutantsamling.

Egentligen var Mutant en reboot på ett gammalt koncept. Äventyrsspel – som med Drakar och demoner hade en status som var närmast monopol-artad i 80-talets rollspels-Sverige – hade tidigare släppt två rollspel, Mutant och Mutant 2. Dessa spel utspelade sig i Pyrisamfundet, ett nytt samhälle i  ett framtida Skandinavien som rest sig ur askan efter kärnvapenkrig och katastrofer. Människan var inte länge ensam utan delade den nya världen med deprimerade robotar och flummiga muterade djur i människostorlek. Alla ville spela muterade djur eftersom möjligheten att spela en närsynt muterad älg attraherade de allra flesta. Det är det gamla Skandinavien-Mutant som de flesta har tagit till sitt hjärta och det är också det som återutgivits på 00-talet i form av Mutant: Undergångens arvtagare.

Istället för det ganska flummiga konceptet med ”Det susar i säven” efter katastrofen i Skandinavien” var ”Nya Mutant” inspirerat av den rådande tidsandan i slutet av 80-talet med cyberpunk, mörka framtidsskildringar och inspiration från en hel del cool film. Filmer som var bra då och som är bra fortfarande. Nya Mutant var dessutom en klassisk sci-fi dystopi (i spelet benämnd som dark future) där gamla Mutant hade ruvat på en märklig och skruvad positivism.

En anledning till att jag omfamnade Mutant var att jag läste de ganska bedrövliga kioskböckerna om De överlevande och lyckats sitta upp och se Mad Max på TV3. Jag förstod därmed vad det handlade om.

Såhär femton dryga och många filmintresserade år senare ser man verkligen vilka referenser som bakats in. Frågan är snarare vilka referenser som inte bakats in från alla coola sci-fi filmer med dystopiska undertoner från 80- och början av 90-talet! Mutant är inte precis en koja bygd av spridd drivved… Mutant är en hel atoll bygd av stöldgods!
Här finns de regn-rökiga och neonupplysta megastäderna från Bladerunner. Lyxiga och fulla av flärd, men de rymmer också slum starkt inspirerad av Flykten från New York. Här finns stämning och fåordiga cyborgs från Terminator och dess uppföljare. Utanför städerna breder ett laglöst skymningsland tydligt inspirerat av Mad Max ut sig. Cyberspace finns och liknar TRON. Jag ger mig den på att hightech-grunkor och vapen är tagna från Alien och Aliens. När man lusläser vapenbeskrivningarna (och det gjorde man verkligen) finner man att laservärjan bokstavligt talat är inspirerad av Star wars-filmerna, eller av det sena 1900-talets scifi-filmer, som de skriver. Precis som ingenting annat i spelet har plockat inspiration från samma källor.

Det roliga är att man var blind för alla dessa uppenbara referenser då, till skillnad från nu när de fullkomligt lyser. Mutant var en lysande grundkurs i sci-fi. Det är nog trots allt mitt favoritrollspel, av skäl jag inte riktigt kan formulera. Visst har det brister. Avsaknaden av värld eller vettiga beskrivningar av städerna t.ex. Men det är där någonstans storheten med spelet finns också. Man är helt enkelt tvungen att tolka det och göra det till sitt eget. Det finns inget som är rätt eller fel i den mörka framtiden. Och filmerna det lutar sig mot är fortfarande de allra bästa.

Publicerat i Nörderi, rollspel | Kommentarer inaktiverade för En mörk framtid byggd på plankat gods…

MRF garderobsstädar!

Idag städade jag ur Millroad Film-arkivet. Jag har en ”säljlåda” fylld av DVDer och de allra flesta titlar ligger bara där och samlar damm. Bättre att stoppa andra sleeves i askarna och kränga iväg dem som andra mer aktuella titlar. I  garderoben år efter år gör gamla käsa filmer ingen glad.
Hur troligt är det att jag vill ge bort eller kränga mina gamla synder som t.ex. El toro negros-filmerna – i synnerhet i form av släpp film för film? Hur ofta ger jag ut One man army från 2004 på egen DVD när den finns med som extra godis på One man army legends om/när man mot förmodan vill se den?
Fokustitlarna från MRF är nu Sagan om Livets melodi, The Lenneer Showcase, One man army legends, Vågbrytare och Fasan från avgrunden.
Vill ni ha något ur den gamla utgivningen, säg till nu i såna fall. En del skivor och sleeves kommer snart att åka i soporna. Naturligtvis sparar jag ett ex av varje utgiven titel för mig personligen, men titlarna från 2002-2004 är annars att betrakta som ”utgångna” nu.

Publicerat i Millroad Film, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för MRF garderobsstädar!

Ångestäventyr på papper!

Jag har gjort det igen. Papperfanzines alltså. Ångestmannen no 1 och 2 finns nu som små stiliga tidningar på papper. Det är de första rena superhjältetidningar jag har gjort och känns som en frisk fläkt efter tio år av i huvudsak svartvita självbiografiska eller realistiska fanzinesläpp. Det första numret har funnits ett drygt halvår på lenneer.se redan, men tvåan innehåller helt nya grejor. Där kommer Pubertetspojken tillbaka tillsammans med en mycket kraftfull muterad klon. Det ni.

Publicerat i serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Ångestäventyr på papper!