Trivial interninformation blev viral marknadsföring

För ett par veckor sedan fick jag frågan från kafepersonalen om att lägga ut en efterlysning på vårt intranät på jobbet. Tillgången kaffekoppar i kaffeterian tröt. Kopparna hade fått ben och hamnat på villovägar i Rådhuset. Nu var de nästan slut, och alla koppar på kontor, i konferensrum och i bortglömda hörn behövde samlas ihop.

Jag gjorde en smårolig kvadratisk grafik på kaffekoppsefterlysningen – en western-affisch med WANTED! Dead or alive! som jag la upp ihop med uppmaningen.

Någon dag senare tänkte jag det kunde vara kul att prova den även på kommunens Instagram, inte minst eftersom jag vet att många medarbetare följer kontot.

Det var väl fel att gå ut externt med en intern grej. Men ibland kan fel bli rätt, enligt den omvända logikens lag.

Och även en kommun kan väl få ha lite humor och självdistans ibland?

SR P4 Blekinge hörde snart av sig och ville göra en grej på vår lilla humoristiska efterlysning.
– Men prata inte med mig då, ni ska prata med Lena i kafeterian, sa jag. Det är hon som jobbar med kaffekopparna hands on och är experten i huset!

Lena Persson i Rådhuskafeterian visade sig vara en riktig medial talang och gjorde en superintervju. Resultatet blev ett jätteroligt inslag om ett vanlig vardagsproblem som nog finns på alla större svenska arbetsplatser i vårt avlånga land.


Lyssna på inslaget här:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=105&artikel=7236309&fbclid=IwAR1e81GI99HhASSNoEjDGATtQFPjJMFGRF1ISIqDy7FW_nC8pCRWc0I-x_

Jag försöker ofta utmana tråkighetsnormen och tänker att saker ofta vinner i tillgänglighet om man adderar lite mänsklighet och humor i kommunikationen.

Här lyckades vi spinna på sägningen och fördomen att ”I kommunen fika man mycket” och istället vända den till vår egen fördel.

Lyckas vi förmedla att det faktiskt är riktiga människor som jobbar i kommunen tror jag vi bygger ett bättre arbetsgivarvarumärke i förlängningen.

Visst, skämt passar inte alltid och i alla sammanhang… Men något så trivialt som borttappade odiskade kaffekoppar kan man väl ändå kosta på sig att skämta om?

Det här inlägget postades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.