Den svåra konsten att titta på TV 2016

Nu har tålamodet runnit över… Det här blir ett rageinlägg. Eller konsumentupplysning. Se det som du vill, om du orkar läsa. Poängen är: Vår Philips Smart-TV som vi köpte i vintras är helt enkelt sämst!

Smart-TV-apparna i TVn har krashat en längre tid. Netflix, Youtube, SVT Play till exempel. Ett tag gick de inte att öppna alls. Ett tag krashade de och fick hela TVn att starta om sig. Ett tag fick man sporadiska krashar lite närsomhelst under tittning. Jag lärde mig att man fick starta Netflix tre gånger innan man kunde titta någorlunda stabilt.

I dagarna låg jag hemma sjuk. Då har man tid att titta på TV. Då slutar fjärrkontrollen fungera! Stendöd. Jag trycker och trycker. Det händer inte ett skit. Jag byter batterier. Startar om TVn – genom att dra sladden – det finns ju inga fysiska reglage på TV-apparater längre, så man MÅSTE helt enkelt ha en fjärrkontroll som fungerar. Efter omstart funkar kontrollen i kanske en halvtimme, sedan pajar den igen. Stendöd. Jag gör om proceduren. Samma sak.

På supporten säger man att det beror på en ny mjukvaruuppdatering. Det är många Philips-användare som har samma problem just nu.
De har kört ut en ny mjukvaruuppdatering nyligen som fixar smart-TV-problematik och lite annat bös – men då har fjärrkontrollen slutat fungera istället!

Visst är det dagens ilandsproblem det här…

Men ändå…

Men VAFAN!

Det här är problem som inte borde finnas 2016!

Varför ska TV-apparater vara uppkopplade och liveuppdateras stup i kvarten!
När de dessutom blir SÄMRE och inte går att använda på grund av det!
(Det gäller väl många apparater nuförtiden – men många frågar ju åtminstone om man vill uppdatera först.)

En gammal ouppkopplad TV fungerade liksom alltid. Den fungerade utmärkt utan att prata med internet precis hela tiden!

Supportens quickfix för att få en fjärrkontroll som fungerar är att ladda ner appen Philips Remote TV Control.

Jag tackar för det, artig som jag är och medger att det vore trevligt att kunna stänga av TVN och justera volymen nån gång ibland åtminstone.

Tänk på det.

Teknikprylen jag köpt för 10 000 spänn fungerar inte i sig själv.

Jag måste använda andra skitdyra externa teknikprylar för att kontrollera den.

Någonstans skrattar någon väldigt högt. Det här är samtidsparodi av bästa märke.

Det krävs seriöst en läsplatta och en app för att byta kanal.

Ok. Sagt och gjort. Jag laddar ner fanskapet, en app jag inte bett om för att kontrollera en apparat som jag borde kunna kontrollera ändå. Då kommer nästa irritation. Appen är rörig och opedagogisk. Den har ETT syfte! Att fungera som fjärrkontroll! Jag får leta runt bland miljoner andra funktioner i appen innan jag hittar själva fjärrkontrollen.
Sen måste den synkas till TVn med en pinkod. Sen funkar det faktiskt. Responsen är skitslö, men det funkar. Hjälpligt. En diffus känsla jag nästan känner igen som lycka infinner sig och stannar i kanske fem minuter. Tills nästa gång ”fjärrkontrollen” ska användas. Då visar det sig att telefonen förlorar kontakten med TVn när den går i vila och måste synkas om med enheten. Varje gång man använder den!
Det tar typ 5 min att höja volymen, i bästa fall.
Jättebra det funkar… Verkligen… Jättebra. Vad nöjd jag känner mig.
Jag är inte alls ironisk heller. Det är tur.

Family_watching_television_1958

Att titta på TV har alltid varit det slöaste och enklaste sysselsättning man kan ta sig för. Men inte nu längre. Idag är det raketforskning att kolla på TV! Sätta sig in i ett utbud av tjänster, konfigurera nätverksinställningar och installera uppdateringar för hård och mjukvara.
Att underhålla sin Smart-TV och se till att den fungerar är ett heltidsjobb, nära nog.
Jag jobbar med IT, webbsidor, appar och skit. Jag tycker det är krångligt. Det orsakar irritation på mig. Vad tycker en vanlig användare, tänker jag? Skulle typ mina föräldrar klara att ladda ner en uppdatering och köra in den i TVn?

Jag trodde Smart-TV skulle göra TV-upplevelsen bättre. Min TV-upplevelse har blivit sämre. Helt kass faktiskt. Jag hatar min TV-upplevelse nu. Den kan dra åt helvete. Dyra TV-tjänster som man betalar för och sen kan man inte använda dem för att TVn i sig är kass…

Wifi-mottagningen har aldrig fungerat. Fulla spröt när jag mäter brevid TVn, men det är ändå min router det är fel på när jag pratar med supporten. Klassikern för många användare på närverket är populär också.
– Vi är två användare i nätverket. Och den ena ligger och söver… Så vi ahr EN användare i nätverket just nu. Om det är för många så vet jag inte.

Trådad i väggen fick jag nät i TVn, men då fick jag köpa fördelardosor för 500 kr.

Nätverksproblemet var ett problem som egentligen aldrig fick nån lösning. Lösningen blev att jag köpte mig runt problemet. Förutom det; Apparna har krashat. Och nu fjärrkontrollen. På grund av mjukvarufel. På grund av ny uppdatering som skulle fixa de andra felen som inte borde finnas från första början.

Jag har kört in femtioelva uppdateringar manuellt med USB-minne och gjort ungefär tusen omstarter och systemåterställningar.

Jag har haft vår nya Philips Smart-TV ett halvår och det har varit sex månader av konstanta fel och irritation.

Det här inlägget postades i Konsumentupplysning. Bokmärk permalänken.