Ångestspelpodden 30: Att göra Ångestspel – på riktigt

Ångestspelpodden handlar sällan om ångestspel. Inte riktiga ångestspel, åtminstone. Inte ångest i ordets verkliga bemärkelse.

Ofta vill vi att spel ska vara underhållning.En verklighetsflykt. Något roligt.

Men måste det vara så?

Kan man göra dataspel baserat på ångestkänslor?
Vill någon spela det?
Kan man sälja det?

Kan ett sånt spel rent av påverka oss? Och i förlängningen, göra oss till bättre människor?

Michael Levall är spelutvecklaren som tacklar dessa frågor i sitt spel Please Knock on My Door. Daniel träffar honom och det blir ett intressant samtal om att bryta normen, vidga mediet och spelifiera det ospelbara.

Kort sagt; Om att göra ångestspel – på riktigt.

asp_avsn30-pleaseknock


Länkar relaterade till avsnittet:
Please Knock on My Doors webbsida (info, trailer etc.) >>
Michaels Youtube-kanal med utvecklingspodcast m.m. >>


Medverkande: 
Daniel Lenneér, Michael Levall

Speltid: 52 min.

ÅSP30 är inspelad 20 januari 2016 i Road House/Food Life Bonus Room Studio, Karlshamn. Redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion. Ångestspelpodden publiceras också på videospelsklubben.se. Tack till Gazi som roddar där!

Publicerat i Ångestspel, Design/interaktion, Digital underhållning, Konst, Nörderi, Podcast, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 30: Att göra Ångestspel – på riktigt

Cirkulär demondesign

Jag scannar och arkiverar och slänger mycket gamla teckningar nu. Ibland slås man av hur likt saker kan vara. Hur lite det förändras. Hur lite man utvecklas, trots år av utövande, om man vill. Bilden till vänster är ofärdig från 1997. Bilden till höger är från januari 2016. Det är nästan 20 år mellan dem.

1997-2016-bild

Jag var otroligt fascinerad av Spawn när jag var 17 år. Serien hade precis kommit till Sverige och jag blev helt uppslukad av allvaret, mörkret och brutaliteten i serien. Det var en modääärn superhjälteserie för oss som var tonåringar då, som ”gillade mörkt” och som spelade KULT och gillade The Crow. Vi som var EMO, innan EMO fanns. Jag ritade Spawn och hans motståndare The Violator sjukligt mycket, men fick sällan till det speciellt bra. När jag fick det blev det avritade plagiat – vilket det också var. Men det var ritskola. Nästan alla tecknare börjar med att rita av sina idoler.

spawn_wannabe

Dock rotade sig bilden av The Violator från Spawn-serien som sättet man ritar en ball demon på – det plockades fram ur reptilhjärnan när det var dags att designa den monstruösa formen av HORN till Nogi-serien…

Det som är lite roligt är att jag ville rita mörka och allvarliga serier när jag gick på gymnasiet, innan jag gick Serietecknarskolan. Att jag skulle rita humorserier fanns inte på kartan, trots att jag hade en förträngd dragning mot det humoristiska… Jag tecknade humor också, men det var åt den mörka realismen och superhjältarna jag ville då. Ofta ville man rita mörkt och realistiskt så mycket att man tog i för mycket, sket ner sig och det blev roligt i alla falla, men det är en annan historia.

Publicerat i Konst, Nörderi, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Cirkulär demondesign

Samlade kroki- och lifedrawingteckningar

Jag gjorde en liten film med samlade kroki- och lifedrawingteckningar från min folkhögkoleår 1999-2001 och la upp på Youtube idag.

På Serieskolan hade vi påklädda karaktärmodeller mycket. Det klagade vi mycket på Då, men egentligen var det fantastiskt bra övning för att bli just serietecknare. Det är ju lite oftare man tecknar figurer/människor med kläderna på, trots allt.

Publicerat i Konst, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Samlade kroki- och lifedrawingteckningar

Ångestspelpodden 29: Samtal med Stefan – om Nogi

Nogi är en serie och en seriefigur som skapades av Stefan Harrysson på 80-talet, som återkom tio år senare, hamnade i cryosömn och senare återupplivades av Daniel Lenneér på 2010-talet. Serien har hela tiden figurerat i underground, i fanzines, men tack vara att andra serietecknare finns i fanskaran har figuren ibland letat sig upp ovan jord och in i mainstreamen…

Här berättar Stefan hela den spännande historien bakom ursprungsserien, Inspirationen av de häftiga bilkrasherna i Bråkmakarna, det legendariska förlaget SLAHAD, båten Nogi – och Daniel berättar om arbetet med den gullifierade rebootens tre nummer.

Sällan eller aldrig har det fiktiva förlaget SLAHAD, aktivt i Sölvesborg i mitten av 80-tal, avhandlats i en podcast. Seriefans känner naturligtvis SLAHAD från Daniel Ahlgrens självbiografiska serier – där också Stefan figurerat frekvent i tecknad version. Inte minst i det semi-biografiska albumet Samtalen med Stefan från 1997.

Det här är kort sagt ett samtal med Stefan – om Nogi!

asp_avsn29-nogi


Medverkande:
 Daniel Lenneér, Stefan Harrysson

Speltid: 39 min.

ÅSP29 är inspelad 18 januari 2016 i Road House Studio, Karlshamn. Redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion. ÅSP publiceras också på videospelsklubben.se. Tack till Gazi som roddar där!

Publicerat i Ångestspel, mina egna serier, Nörderi, Podcast, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 29: Samtal med Stefan – om Nogi

Frontline 13 – Det förlorade numret – 15 år senare

Jag har släppt ett nytt fanzine! Eller nytt och nytt… Det skulle kommit 2001, men det kommer nu istället. 15 år senare. Fanzinet är Frontline 13. Texterna är skrivna av mig när jag är 19-21 år. Det här är det förlorade numret.  Det är ett spelfanzine. Och ett småskaligt släpp. Texterna är autentiska, endast rättat stavfel. De är framlirkade ur en gammal Pentium 1-dator.

frontline13

I innehållet finns två Gothcon-reportage, texter om kortspel och Zelda. Här finns reportage från Star Wars-konvent i Köpenhamn och Scandinavian Games & Toys 2001. Här finns också en ganska ambitiös intervju med Micael Nyberg som gjorde en ambitiös Zelda-serie som gick i Club Nintendo-tidningen 2000-2001.

Ett tunnt med matigt nummer, kort sagt. 12 sidor old school guld. Synd att det inte släpptes när innehållet var mer aktuellt. Men bättre sent än aldrig, som man säger.

Bakgrunden till detta är föreningstidningen From the Frontline – med nummer 12 kortades namnet till mer slagkraftiga Frontline – en tidning jag gjorde i tolv nummer under 1997-2000. Vår spelförening spelade rollspel, Magic och table-top-spel som Warhammer 40k. Det var en liten och extremt intern tidning, som egentligen inte behövdes. Vi var typ 5-10 pers som var aktiva i föreningen. Ibland gjorde jag bara 2 ex. Ibland så många som 10 ex. Det var min fanzineskola. Här kan du läsa mer om From the Frontline >>.

Tack till västgötaserietecknarbrodern Lars Krantz som bidrog med en fläskig barbar till omslaget!

Min vänner i W.A.R Society har fått papperstidningen Frontline 13 på posten i dagarna.

Här kan du ladda ner Frontline 13 (.pdf)

Publicerat i Fanzines, Nörderi, rollspel, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Frontline 13 – Det förlorade numret – 15 år senare

Nogi 4 på gång

Jag håller på med Nogi Nr 4. Det är en 20+-sidig serie som varit igång i ungefär ett halvår. Det brukar min längre serier vara ungefär. Då jobabr jag inte hela tiden, utan lite då och då när andan faller på.

nogi4_pre_wip

Det här troligen omslaget till min nya serietidning (”fanzine” begriper ingen längre) Nogi Nr 4. (Ej slutgiltig version. Kan komma att ändras.)
nogi4omslag_pre
Ny serie på ca 20 sidor med manus och teckningar av mig den här gången. Jag har konsulterat Stafan Harrysson och Daniel Ahlgren under arbetet med serien och deras namn kommer finns med som Karaktärer skapade av….

Serien remakear/rebootar händelser som ursprungligen publicerades i SLAHAD-släppet Nogi #3, ej att förväxla med min Nogi Nr 3. Solklart. Frågor på det?

nogi3

Serien (Min Nogi Nr 4 alltså) släpps under våren. Klar till SIS´16 garanterat, men förhoppningsvis tidigare. Skickar ut recensionsex och sånt så fort den är färdig för att skapa lite buzz bland de coola kidsen i branschen….

Spoiler alert: Pennan, en jättekonstig SLAHAD-figur, gör comeback i serien och premiär i mitt Lenneéruniversum.

pennan

Publicerat i Fanzines, mina egna serier, Nörderi, serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Nogi 4 på gång

Sorterar, minns, skrattar, scannar, slänger.

I helgen har jag gått igenom en låda gamla grejor. Teckningar, skisser och serier. Främst från åren på folkhögskola, serieskolan i Hofors 99-00 och konstutbildningen i Bräkne-Hoby 00-01. Jag sorterar, minns, skrattar, scannar och slänger. Man kan ju inte spara allt! Det har jag typ gjort och situationen var ohållbar. Här finns tonvis med krokier och lifedrawingteckningar. Här finns ett ton skisser till serier. Många som jag tuschat men också många som aldrig kom längre än ideskisser eller storyboards. Jag bygger upp ett digitalt arkiv som jag backupar. Jag slänger det jag fotat, filmat eller scannat. I de allra flesta fall. En liten del behåller jag. Best of the best.

DSC_0220

Ni som är vänner med mig på Facebook kan glutta i mitt nya album där. En gång var jag en vild tonårskonstnär heter det nya album där samlar jag det bästa och det värsta från de glödande perioden 1999-2001. Ni som inte är Facebookvänner med mig men är inne och läser här tycker jag ska bli Facebookvänner med mig.

Hur gör ni andra som tecknar och skapar för att inte drunkna i ert arbete till sist? Är ni fästa vid gamla grejor eller kan ni gallra och slänga utan kval?

Publicerat i Konst, mina egna serier, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Sorterar, minns, skrattar, scannar, slänger.

Ångestspelpodden 28: Två nya böcker om svensk rollspelshobby!

Årets första Ångestspelpod är här! Jag roddar i podden själv, men lugn bara; Det ska inte bli någon vana. Podden måste ut nu fort, medans det fortfarande är hyfsat gångbart att posera tillsammans med en julgran på titelbilden.

asp_avsn28

Avsnitt 28 är ett temaavsnitt och det blir återigen rollspel i Ångestspelpodden. Jag pratar, kåserar kring och recenserar de två nya böckerna om svensk rollspelhobby som släpptes i december och det är egentligen hela grejen.

Medverkande: Daniel Lenneér,

Speltid: 20 min.

ÅSP28 är inspelad 6 januari 2916 i Blueberry Hill Studio/”Lenncave”, Ronneby. Redigerad av Bara å Bänna Medieproduktion. ÅSP publiceras också på videospelsklubben.se.

Publicerat i Nörderi, Podcast, Recension, rollspel | Kommentarer inaktiverade för Ångestspelpodden 28: Två nya böcker om svensk rollspelshobby!

Tidstrauma

Alla serietecknare gör felet att de börjar på alldeles för stora projekt. Oftast som unga. De tror att de ska göra sitt MAGNUS OPUS väldigt tidigt i sin karriär och plottar en episk serie på hundra sidor.

Vanligen tröttnar de sedan innan de gjort typ tre sidor färdiga. Eller en halv.
För teckna serier är ett slitgöra. Inte för det är jobbigt. Eller tråkigt. Men det tar tid. Och det blir garanterat både jobbigt och tråkigt under resan gång. Att göra serier är arbete. Det skiljer ljusår mellan att sitta och prata om sitt fantastiska projekt och faktiskt genomföra det. Serier kräver en dåres tålamod och hängivenhet.
tidstrauma_skiss1
Mitt sånt projekt är serien/albumet Tidstrauma från våren 2000. Jag var ung och naiv då (19,5 år) och var på sluttampen på min utbildning på Serietecknarskolan i Hofors.

Tidstrauma var en serie i tänkt albumslängd, dvs. typ 40 sidor – fast jag gjorde bara ca 10-12st. Kapitel. Jag hittade och scannade dessa skisser från serien i dagarna.

tidstrauma_skiss2
Ofta ser gamla skisser roligare/bättre ut än serien faktiskt blev. Jag tror det finns ca 10 st sidor tuschade till det här projektet. Kommer serien att bli färdiställd? Nej. Jag gillar inte att göra såna här serier längre. Den är för prepubertal. (Även om grundpremissen – en vetenskapsman som reser runt i världshistorien för att ändra den till sin fördel – är ganska rolig)

Ärligt talat tror jag inte att jag hade klart för mig hur den skulle sluta, vilket är det första och största felet man alltid gör. Vad berättelsen ska leda till, slutet, är helt avgörande för hur livskraftig berättelsen är. Dessutom formulerar man ett mål man ska till genom att formulera slutet.

Om man ska plotta en serie av albumslängd så är mitt första råd:

1. Gör det inte

Om man ändå, mot varje rimliga logisk tanke faktiskt gör det, är mina fortsatta råd:

2. Tänk ut hur serien ska börja
3. Tänk ut hur serien ska sluta
4. Fyll ut med bös på mitten
5. Gör serien

Lycka till!

Publicerat i mina egna serier | Kommentarer inaktiverade för Tidstrauma

Djungelskoj med den vandrande blånaden

Recension: Fantomen – brädspelet 

Ett outtalat nyårslöfte är att jag ska försöka spela mer och fler brädspel under 2016, för det är onekligen något som är rackarns trevligt och sketsköj.

Min kompis Jimmy inhandlade Alga-spelet Fantomen för ett tag sedan och jag såg mycket fram mot att testa detta spel. Spelet är ganska ovanligt. Det sägs att det togs ur produktion för att det var för krångligt. Reglerna är skrivna med mycket och liten text på insidan av locket som brukligt i Algas  spel. Fler regler och värre än Drakborgen kan det väl åndå inte vara, tänkte vi. Det var det inte heller. Storyn är att president Luanga, Fantomens polare i det påhittade landet Bengali, är kidnappad av elaka Shingpirater. Spelarna (Fantomen) måste hitta – och frita – honom.

Spelplanen består av en stor och stilig Bengalikarta som delats in i ett rutormönster. Jag kan nästan sätta en slant på att det är samma karta som folk skrev till Fantomklubben och ville ha när jag läste Fantomen back in the days. Alla ville ha den där kartan… Vad skulle de egentligen med den till?
Kartan är snygg och detaljerad och har många spännande platser från Fantomen-serien – som dock helt saknar betydelse för spelet. Det är endast ett fåtal paltser/rutor som har specialfunktioner, till exempel Morristown med sina Morristown-kort.

Djungeltrumman heter de viktigaste korten i spelet, vilket är klockrent inte minst tematiskt. Det är dessa kort man samlar på och det är med dem man vinner, kan man säga. Här odlas också spelets tematik effektivt. Gamla djungelordspråk ger t.ex Fantomen styrka utöver det vanliga. Och stöter man på fientliga stammar med urinvånare är det oftast bättre att försöka bli vän med dem än att ta till strid. Naturligtvis har man som Fantomen både Hero och Devil vid sin sida.

När man lokaliserat presidenten ska alla spelare ta sig dit och försöka frita honom från de onda Singpiraterna. Det är lättare sagt än gjort. Här kan det vara lite strategi att vänta lite istället för att kasta sig huvudstupa in i striden.

Men förr eller senare lyckas en Fantom eliminera de sista hindren och frita Presidenten. Här kommer spelets tvist. När den spelare som lyckats frita presidenten eskorterar denne förvandlas de övriga spelarna till banditer – som ska försöka förgöra Fantomen och själva sno Presidenten.
Det kunde vara en snygg tvist som snabbt kunde vända på steken, men tyvärr är Fantomen brutal over power och svår att övermanna för banditerna…

Det är ett snyggt spel och det följer serien ganska väl. Det enda flummiga är möjligtvis det att alla spelare är Fantomen (det finns bara EN Fantomen jö!) i spelets första del. Tematiskt, klart godkänt. Spelmässigt, dock rätt käst. Käst men kul spel. Betyget landar därför på tre skallar eller vandrande blånader.

skalleskalleskalle

PS. Cred till Alga som fortfarande har reglerna som .pdf på sin webbsida!

Publicerat i Ångestspel, Nörderi, Recension | Kommentarer inaktiverade för Djungelskoj med den vandrande blånaden