Ångestmannen i julkalendern

En trevlig sak med december är alla julkalendrar på nätet. Många ambitiösa tecknarkollegor sätter upp egna på sina bloggar och webbar och det är alltid en fröjd att följa dem.

Jag blev på ett personligt plan väldigt glad i själ och hjärta när Ångestmannen dök upp som en fanart på Jenny Hannulas blogg!

Se ”luckan” och klicka dig till hela kalendern via denna länk;
http://the.jennula.com/2013/12/julkalendern-2013-angestmannen/

Ångestmannen har inte mått så bra det senaste året. Sämre än vanligt. Istället för att bli bokutgiven och få luft under manteln blev han infrusen och fast i limbo. Jag vet faktiskt inte själv om serien är nedlagd eller inte.
Om något villigt förlag läser detta: Det finns en 100-sidig bok med en humorserie som väntar på att bli utgiven! I färg. Med ångesthumor. Hjältar och skurkar i en skön travesti. Sidor, strippar och längre episoder i en gôrgo’ blandning.

Publicerat i Digital underhållning, roligt och allmänt ovärt | Kommentarer inaktiverade för Ångestmannen i julkalendern

Fabio bland bergen

Studie av ostiga spelomslag: IRONSWORD (Nes)

Det slutgiltiga beviset för att fantasy är förklätt tantsnusk – för såväl stora som små tanter av båda könen – är här! Jag har nämnt det här spelomslaget tidigare i mina stilstudier av spelomslag. Sådär i förbifarten har jag nämnt det. Som en omslagsost man bör känna till och kunna referera till. Ett referensverk, kort sagt. Det är IRONSWORD till Nes. Det är inte mindre än än klassiker bland klassisk ost till Nintendos 8-bitare som vanligvis höll sina omslag på mattan. På detta omslag tronar ingen mindre än italienska tantsnuskmodellen Fabio Lanzoni. (Bildgoogla för tantsnusk och homoerotik) Det inte bara liknar Fabio som man kan lockas att tro. Nej då. Bättre upp. Det är Fabio.

ironsword nes cover

Oberservera att han återges i jätteformat stående bland berg. Han är verkligen stående bland berg. Inte montagemonterad lite snyggt. Han står där. Bland lava, ejakuerande vulkaner och eld. Världen ligger framför hans fötter. Dessutom ser han ut att ha plockar ett mästerskapsbälte i wrestling…

Sedan har vi paradoxen i namnet IRONSWORD. Det låter hyfsat ballt tack vare det engelska språket, visst. Men hur coolt är ett svärd av järn, egentligen? Är inte ett svärd av järn bara… ett vanligt… svärd? THE ORDINARY SWORD kunde spelet hetat lika gärna! Inte lika effektiv titel, kan tyckas, men den håller vad den lovar.

Det här är inte ett så jätteostigt spelomslag egentligen. Men det är väldigt mycket Fabio. Betyget blir därför tre Fabios.

 

Hur är själva spelet då? Ingen aning. Jag har aldrig spelat det.

Publicerat i Nörderi, roligt och allmänt ovärt, spel, Stilstudie spelomslag | Kommentarer inaktiverade för Fabio bland bergen

Millroad-klassiker på Youtube!

Jubileumsåret 2012 blev så illa firat för Millroad Film att jag måste kompensationsfira. Hösten 2013 lägger jag upp mina gamla filmer under Millroad-flaggen på Youtube.

En del återseenden blir smärtsamma. Missförstå mig rätt. Jag gillar alla mina filmer. Men vissa är jag mer nöjd med fortfarande och andra… Jag vet inte. Andra har en naiv charm, kan vi kalla det. Men jag gillar dem. Jag minns tiden de blev till och arbetsprocessen med dem. Jag hoppas andra uppskattar dem också. Av någon anledning. Skratta med dem. Eller åt dem. Bli underhållen, på något sätt.

Scen ur OMA1

Upplagda Millroad-klassiker i nuläget är: One man army legends (2008), One man army (2004), Hard to handle (2004), Sagan om Livets Melodi (2005) och Dagen jag dog (2004). Fler kommer.

En del filmer kommer att få ny musik för att respektera upphovsrätten (det är fult att stjäla, jag vet, men det var ok på Högskolan då eftersom Complex Student-TV betalade STIM-pengar) och Youtubes regler kring denna. Själv vill jag helst undvika att få en upphovsrättslig knäpp på näsan, som i fallet med Ångestspel avsnitt 9.

Publicerat i Millroad Film | Kommentarer inaktiverade för Millroad-klassiker på Youtube!

Kapten Nemos undervattensstad

Om jag någonsin gör verklighet av ”Vågbrytare 2” har jag ju hintat om att det ska handla om Kapten Nemos undervattensstad som han bygger senare. Det finns ingen Jules Verne-canon som säger att det är det som händer efter En världsomsegling under havet. Den enda canon som finns är tvärtom att Kapten Nemo påträffas död på sin ubåt i Den hemlighetsfulla ön. (Men då kan han teoretiskt sett ha anlagt en undervattensstad innan)
Kapten nemo spelar piano
Henning Cedmar Brandstedt som Kapten Nemo i Vågbrytare.

Var kommer då denna koppling med Kapten Nemo och undervattensstäder ifrån? Varifrån kommer detta desperata sökande? Efter mening och samband?

Det finns en film. Captain Nemo and the Underwater city (1969). Mer om den här. Jag har inte sett den.

Men vad kommer den filmen av? Lösa antaganden?

Inte riktigt: Det finns faktiskt ett stycke i Världsomseglingsboken där Kapten Nemo talar om undervattensstäder.

Livet på havet är den enda sanna och människovärdiga existensen! Jag skulle tänka mig att man skapade verkliga havsstäder, hela städer av undervattensboningar som liksom Nautilus höjde sig till ytan varje morgon för att andas, fria städer, de första verkligt fria och oberoende städer som någonsin existerar. Och dock, kanske skulle en tyrann…

Är detta citat stoffet till filmen Captain Nemo and the Underwater City? Jag har ingen aning. Jag har bara sett konceptet att Kapten Nemo skulle slå sig till ro i en undervattensstad som en förlängning på Nautilus, men detta citat ger liksom stöd för det i den ursprungliga förlagan.

Citat är intressant och en smula snårigt. Jag ska titta i h:ströms nyöversättning avd det står där. Vad menar Kapten Nemo med fria? Fria från makthavare? Fria från lagar? Fria från pengar och kapitalistiska system? Tänker han att han själv ska styra i slutet? Eller bara i den gamla vanliga fåran att någon behöver styra, någon behöver tilldelas makt och att all makt korrumperar.

Hur Kapten Nemos eventuella undervattensstad skulle se ut kan man nörda en evighet. Mina första tankar gick i riktning med undervattensstaden Rapture i spelet Bioshock. Det kan vara den coolaste spelvärlden någonsin. Men skyskrapor med neonskyltar under vattnet känns inte trovärdigt i någon som helst kontext egentligen. Det ser möjligen ballt ut, men endast det.

RAPTURE FRÅN BIOSHOCK

Kapten Nemo vill förbli oupptäckt. Han borde bygga i något befintligt. En vulkan. Ett vrak. En del av det sjunka Atlantis. En klippa. Jag tänkter mig en steampunkgrunka insprängd i en klippa. Men ska staden gå upp för att andas en gång per dygn – jag gillar konceptet, det gör staden till ett flöte, en atoll och lite av en levande organism – då ligger en designlösning nära ”bubblorna” som utgör Gunganernas stad i Star Wars I: The Phantom Menace närmare…

Faktum är att Kapten Nemos undervattensbygge i nämnda filmen filmen påminner lite om Gungarnernas boningar…

För visst är Star Wars I: The Phantom Menace en ganska kass film med en massa ball design? Podracing. Hur ballt är inte det som koncept?

Publicerat i Design/interaktion, Millroad Film, Nörderi, Skapande/konst | Kommentarer inaktiverade för Kapten Nemos undervattensstad

I rymden kan ingen höra dig skrika…

Rencension: Aliens Colinal Marines (Xb360)

Aliens Colinal Marines var ett spel jag var nyfiken på. Det hypades regält lång tid. Och om man som jag älskar filmerna har man länge drömt om ett spel i samma universum som fångar känslan. För Alien-universum borde vara perfekt för spel! Bulkig teknologi. Stora skepp med gångar, tunnlar och roterande fläktar. Rost och rök. Långa gångar, krypande stämningar och ensamma rymdresenärer ständigt på vakt.
Sedan släpptes det. Efter år av väntan. Det slog genom bröstet som en chestbuster. BAAM!
Och… Det fick vissna recensioner! Det sades vara fult. Det sades vara gammalt och stelt. Det tokfloppade.

Gamestop i Ronneby slog igen för gott förra veckan. Lite bittrert. Där har man köpt mången timme underhållning. Som sista spel där köpte jag Aliens Colinal Marines. Jag hade tänkt köpa det när det fanns för ca 200 kr.

Bitvis är spelet rent styltigt och fult. Det gör ont. Det känns bitvis som ett PS2-spel och det känns inte bra alls. Bitvis har det också all fantastisk estetik från den andra Cameron-filmen, den som borde vara den perfekta fonden för ett actionsspel. Och det är den också. Bitvis. Som ni förstår är det här spelet en splittrad upplevelse att spela.

Jag känner inte igen mina Alien-monster. De är ”den ultimata jägaren” men beteer sig mest som yra höns! De fastnar bakom lådor och springer rakt in i eldgivning. De står ständigt i samma poser, som skyltdockor. Och de faller som käglor. Hur svårt var det inte att ta död på EN enda varelse av den här arten i den första filmen? Fast det här är förstås baserat på Camerons actionspäckade tvåa. Jag måste titta på filmen igen. Referenstitta. Se om varelserna faller lika lätt under kanonelden i filmen. Det blir plågsamt tydligt hur bra filmen är och hurdåligt spelet är.

Jag tänker osökt på Terminator Salvation som blev spel hos svenska Grin. Det finns många likheter, spelen i mellan. De baserad båda på de bästa av 80-tals-licenser och resulterade båda i ganska mediokra spel. Terminator Salvation stressades fram och fick knappt använda någonting av Terminator-universum. Sjukt otacksamt. Aliens har inte haft såna problem. Här är det snarare för många kockar som rört i soppan. Och av alla studior så fick Gearbox uppgiften att avsluta jobbet. Gearbox. Företaget som bär Duke Nukem Forever på sitt nattsvarta samvete. Å jösses.

En sak gjorde Grin oändligt mycket bättre. Det fanns även i det dåliga en vördnad. En respekt för förlagan. När det första endoskelettet brakade genom väggen på den första banan fattade du att Terminators var något att frukta. Du behövde inte bekämpa den första Terminatorn. Jag vet fortfarande inte om man kan. Det mötet byggdes upp dramaturgiskt och gav en bra start.
Här faller det första Alien-monstret du möter på två korta salvor. Striden är över nästan innan du knappt hinner fatta att den har börjat. Sedan vräker spelet på med horder. Resterande tio miljoner faller lika enkelt.

Jag retar mig på spelets sanslöst oärliga marknadsföring. Spelet ser fantastiskt snyggt ut på många förhandsbilder. Men de bilderna är inte tagna in-game från spelet. Likaså snacket att det skulle vara den riktiga uppföljaren till Aliens och ett spel gjort av fans. Det är inte helt enkelt inte sant. Spelet har nära nog ingen av kvaliteterna filmförlagan har.

Men i Colinal Marines är du ensam. Ensam mot spelets brister. Du pressar dig mot den fuktiga metalliska väggen. Rymdens korridorer är ödsliga och ändlösa. Texturer och effekter är oändligt fula. Ångesten tränger sig på. Du vill skrika. Men i rymden kan ingen höra dig.

Publicerat i Film, Recension, spel | Kommentarer inaktiverade för I rymden kan ingen höra dig skrika…

Fanservice i skogen

Recension: Vittra (BIO)

Igår kväll var jag på en förhandsvisning av nya den svenska zombiefilmen Vittra! Det som bjöds var faktiskt exakt vad jag förväntade mig; Som Evil Dead fast käs. Och svensk då. Och med Johannes Brost.

Missförstå mig rätt i denna text. Jag vill älska Vittra. Det var när jag själv såg Evil Dead som 19-åring jag fattade att jag ville göra film. Det var den filmen, mer än exempelvis Star Wars – som jag förstått brukar har den effekten på unga människor, som fick mig att fatta att film var något man faktiskt kunde göra. Några år senare gick jag på utbildning och gjorde film, nästan bara tack vare Sam Raimis gammal skräckfilm som nästan var lika gammal som jag själv. Märkligt nog gjorde jag aldrig någon Evil dead-pastisch med gamla böcker, spring i löv eller vattenfärgsblod under de påföljande åren. Jag vet att jag planerade just en sådan, skrev manus och gjorde en storyboard. Jag gjorde 15 andra kortfilmer istället, men det är en helt annan historia.

Vad gör då Vittra svår att älska, trots att den uppenbart är skapad av folk med samma inspirationskällor och kärlek till film som jag själv? Det är just det. Det är en fanfilm snarare än ett eget verk. Det är en copycat. En parodipastisch. En karbonkopia på dåligt papper. En koja byggd med drivved från ett fantastiskt orginal. Det finns inte en enda egen idé i filmen. Att man kan skriva manus utan att få med någon gnuttan orginalitet någonstans? Det är nästan en bedrift! Jag menar; Det var inte genrens klychor som staplades, det var mer än så. Det är som en hel film ihopklippt av stock footage från andra skräckfilmer. Om de inte hade pratat svenska i filmen hade jag trott att det var fallet.

Om jag förstått rätt är filmen skapad på lågbudget (inga ”i samarbete med…” och inga loggor i för- eller eftertexter) och då är den imponerande för den SÅG genomgående bra ut. Foto och effekter är riktigt bra utförda. Ibland LÄT den bra också, men ibland lät den olidligt. Men, återigen, orginella ideér kostar ju inte… Orginella ideér kan driva hela filmer. De gör det ofta bättre än hinkvis med fejkblod.

Filmer med zombies behöver faktiskt inte utspela sig i stugor i skogen. Det är ingen naturlag. Inte heller att det finns en källare med hemligheter och en uråldrig ondska i skogen som får kids att balla ur och börja äta på varandra. Norrmännen satte norsk prägel och historisk förankring (visserligen långsökt, men ändå!) på sin Död snö. Kunde inte vi svenskar fått en zombiefilm som utspelade sig på svenskt midsommarfirande eller på en kampingplats? Min poäng är: Kunde vi inte få åtminstone en orginell idé? Något som gör just den här zombiefilmen lite lattjo svensk? En gnutta humor? Måste det tvunget vara stuga i mörk skog för att funka internationellt eller vad är grejen?

 Filmen kunde lätt blivit bättre, inbillar jag mig. Annat intro och annat slut, kanske med tvist, hade höjt helheten. Jag vill sätta en tredje skalle. Jag älskar att det görs genrefilm i Sverige av folk som älskar vad de gör. Jag vill se fler svenska filmer som Vittra och jag vill se fler produktioner från The Stockholm Syndrome som står bakom denna film. Hjärtat vill kort sagt sätta en trea. Men hjärnan talar emot den här gången.

Fotnot: Vittravisningen var en förhandsvisning som genomfördes av Skräckfilmsklubben, en förening med syfte att arrangera visningar, föreläsningar med mer i skräckfilmens tecken. Kul att något händer inom fandom i blekinge! Föreningen har sitt säte i Karlskrona, men arrangemang kommer även att ske i Ronneby. Grymt att Centrumbiografen där hakar på och ger medlemmar lite bonuserbjuddanden även utanför klubben! (Kanske också i Karlshamn, dock inte säker.) Jag är medlem nu och kommer definitivt att besöka fler arrangemang i framtiden!

Publicerat i Film, Nörderi | Kommentarer inaktiverade för Fanservice i skogen

Den Svenila åldern…

Jag har ett nytt jobb. Eller nytt och nytt… Jag har jobbat en månad och även hunnit med en kort och intensiv semester. Jag jobbar nu som kommunikatör och webbutvecklare på Karlshamns kommun. Det är lite märkligt hur det kan bli. Jag har fortfarande svårt att betrakta mig i rollen som en kommunal tjänsteman men det är bara att gilla läget.

I juli fyllde jag 33 år. Inget speciellt med det. Det är sådär lagom kul att fylla år nu. En sak slog mig dock. Nu är jag verkligen lika gammal som min fantasifigur Svenil. Läskigt.

Den surmulna ungkarlen Svenil hittade jag på när jag var 11 år. Mellan 1991-1995 skrev jag små berättelser och samlade i böcker. Jag tror inspirationen var något sorts ihopkok av Anders Jakobsson och Sören Olssons Bert ocg Sune-böcker och Ronny & Ragge.
Sedan började jag spela rollspel 1995-96 och plitade ner Svenil Rollspelet. Ett rollspel som vi lyfte till nästa nivå 1999-2003 när vi släppte böcker och terroriserade det alltför seriösa spelkonvent-Sverige med tramsiga buskisäventyr.

När det gällde Svenils ålder hittade jag som elvaåring bara på en ålder som lät lagom vuxen sådär. Svenil blev 32 år. Han kunde precis lika gärna blivit 48 år. Senare blev Svenil 33. Därför är 33 den Svenila åldern. Sedan blev han aldrig äldre. Det planerar jag att bli.

Publicerat i Uncategorized | Kommentarer inaktiverade för Den Svenila åldern…

It’s Cthulhu!

Great Cthulhu är överlägset H.P Lovecraft mest kända skapelse. Som följd har han blivit Lovecrafts poster boy no 1. Jag skulle tro att Cthulhu är mer känd än Lovecraft själv. Cthulhu nämns i en mängd Lovecraft-noveller men medverkar egentligen bara i en där han spelar ”huvudrollen”. Novellen heter Call of Cthulhu. Den har sedmera gett namn även åt rollspelet som utspelkar sig i Lovecraft-världen.

Även om Cthulhu är uttjatad in absurdum är det ändå kul att titta i det här galleriet där det bjuds 101 tolkningar av den gamla sovande (som sällan verkar vara speciellt sovande) guden.

http://www.thelovecraftsman.com/2011/09/gallery-101-images-of-great-cthulhu.html

Den roligaste kommentaren stod min kompis Richard för; ”De flesta som avbildar Cthulhu verkar tro att han har ett gym där nere i R’lyeh.” Personligen gillar jag de tolkningarna bäst när man gjort något sladdrigt ambiefibiskt av hela Cthulhus gestalt. Bara för att hans kropp beskrivs som humanoid betyder ju inte det att han är en människa med bläskfiskansikte. 

Jag har också ritat min beskärda del Cthulhu i mina dagar. Då är han dock sällan varit speciellt skräckinjagande. Den roligaste ”feltolkningen” jag gjort i samband med Cthulhu är den i kortfilmen Terror from the Abyss där jag avbildar hans ”Star spawns” som små soldatkopior i människorstorlek utrustade med spjut och röda stövlar. Jag mindes att jag läst i Call of Cthulhu-rollspelet att star spawns var betydligt mindre. Det är de, men de är fortfarande ganska jättelika. Cthulhu himself avbildade jag föresten med kungakrona. Personligen gillar jag ”clashen” mellan humor och allvar i mina produktioner. Det har ni väl märkt.

Chtulhu i TFTA

Chtulhu i TFTA

 

Publicerat i Nörderi, Skapande/konst, Subkultur | Kommentarer inaktiverade för It’s Cthulhu!

Ångestspel #9: Star Wars

Då gjorde jag en Star Wars-parodi till sist… Se själv. Jag är Luke Skywalker! Star Wars till NES utgör ramhandlingen för detta äventyr i en galax långt långt borta…

Ångestspelavsnitten har spårat och blivit små kortfilmproduktioner… Jag hittade ju på sub-branden Bara å bänna produktioner för att lasta av mig oket av långa och tunga produktioner som Millroad Film har blivit. Samtidigt ville jag inte lägga band på mig när det gällde att krama den här darlingen… Det var väl oundvikligt.

I framtiden blir det både enkla/korta Ångestspelavsnitt och sådana med längre/tyngre produktion. Man måste blanda. Båda sortens avsnitt är roliga att göra, men på olika sätt.

Jag hoppas bara tiden räcker till för att göra ett Ångestspelavsnitt ibland. Men jag tror det. Det känns så. Jag har börjat jobba på nytt heltidsjobb, sedan två veckor tillbaka. Jag är numera kommunikatör och webbutvecklare på Karlshamns kommun. Inte så att jag har mer fritid, men jag har mer specificerad fritid. Jag tror det passar mig.

Publicerat i Digital underhållning, Film, Millroad Film, Nörderi | Kommentarer inaktiverade för Ångestspel #9: Star Wars

Tillbaka till Läderlappsgrottan…

Recension: Return to the Batcave – The Misadventures of Adam and Burt (2003, BD)

Haha! Så kan det gå! Jag förväntade mig en riktig skitfilm… Men döm av min förvåning: Den har filmen var skitbra! Det bästa jag sett på länge!

Jag växte upp med Batman-serien – eller Läderlappen som den hette i tablån – från 60-talet då denna visades på SVT på 80-talet. Den var skitgammal redan då, men i 80-talets Sverige var superhjältar ingenting som växte på träd. Läderlappen blev mitt favoritprogram, jag bandade avsnitten, så dem om och om igen och jag tog serien på blodigt allvar. Inte förrän jag blev vuxen förstod jag att tonen i TV-serien var allt annat än seriös…

Filmen handlar om skådespelarna Adam West och Burt Ward. Precis som i verkligheten har de inte kunnat släppa sina rollfigurer, sina enda framgångar i karriären och när Batmobilen blir stulen dras de in i en nostalgisk jakt på biltjuvarna. Denna jakt varvas med tillbakabilder – och har kommer det suveräna – som parodierar eller parafraserar inspelningen av 60-tals-serien! Det blir en sorts metafilm. En film i filmen som slår mynt på alla rykten serien omgärdas med. Exakt hur mycket av dialogen improviserades egentligen? Var Robins byxor inte för utmanande? Det är fullständigt genialt!

Dessutom håller jag Adam West som den bäste Batman. Faktiskt. Han har rätt utseende och rätt glimt. Jag köper inte riktigt Christian Bales moderna surpotta, även om filmerna är skitbra. Men det är väl som Christopher Reeves Superman… Den bilden man få som liten är den som sitter i. Den är svår att ersätta.

Naturligtvis är det en riktigt goofy komedi, men på rätt nivå. Tonen påminner om såväl Austin Powers som my name is Bruce i såväl ton som tema. Men det är ju inte det sämsta! Jag ser gärna tramsiga komedier, om de är bra. Det förvånar mig att filmen är från 2003! Den är tio år gammal! Visserligen har jag för mig att jag har noterat att den finns. Det är väl bara så att den inte kommit i min väg förrän nu.

Recept på en underhållande helkväll. Långfilmen Batman the movie + metafilmen Return to the Batcave. Stort nöje garanteras. TV-serien finns pga. rättighetsproblem inte på DVD eller Blue-ray. Mig veterligen. (Har i bakhuvudet att det kanske var på väg att lösa sig) Det är synd och skam.

Blue-ray-utgåvan är riktigt vissen. Det är noll och inget extramaterial – vilket är synd eftersom filmen visade sig vara oväntat bra! Men å andra sidan plockade jag upp filmen i ÖoBs REA-låda för 29 kr så jag förväntade mig ingenting episkt på den fronten… Den här filmen ska ni se, om ni gillar 60-tals-Batman och goofy komedier!

Publicerat i Film, Recension, roligt och allmänt ovärt, serier | Kommentarer inaktiverade för Tillbaka till Läderlappsgrottan…